Toulu Hassani, Untitled, 2020
60,7 x 48 cm, mechanical pencil, oil on canvas
Toulu Hassani, Untitled, 2017
67,5 x 53,1 x 2,8 cm epoxi resin, pigment
Toulu Hassani, Untitled, 2021
40 x 30 cm, mechanical pencil, oil on canvas
Toulu Hassani, Untitled, 2020
53 x 43 cm, mechanical pencil, oil on canvas
Toulu Hassani, Untitled (two parts), 2019
each 57 x 44 cm polymer plaster, pigment, aluminium
Toulu Hassani, Untitled, 2017/2018
55 x 43 cm epoxi resin, pigment
Toulu Hassani, Untitled, 2017
43 x 431 cm epoxi resin, pigment, aluminium powder
Toulu Hassani, Untitled, 2019
45,6 x 35,5 mechanical pencil, oil on canvas
Toulu Hassani, Universal Grid (four parts), 2019
each 38,5 x 30 cm
Toulu Hassani, Universal Grid (part 1), 2019
38,5 x 30 cm, coloured pencil on draft paper cast in epoxi resin with pigment, framed
Toulu Hassani, Universal Grid (part 2), 2019
38,5 x 30 cm, coloured pencil on draft paper cast in epoxi resin with pigment, framed
Toulu Hassani, Universal Grid (part 3), 2019
38,5 x 30 cm, coloured pencil on draft paper cast in epoxi resin with pigment, framed
Toulu Hassani, Universal Grid (part 4), 2019
38,5 x 30 cm, coloured pencil on draft paper cast in epoxi resin with pigment, framed

Toulu Hassani works with the medium of painting. In her search for an underlying order for everything, numerous descriptive representations and models that seek to depict and explain both the visible and the invisible have been and continue to be created and developed. Toulu Hassani is fascinated by this need to understand something and make it tangible, as well as the resulting theories and schematic drawings. Toulu Hassani primarily invokes cosmic and astrophysical references in her new works, raising questions about infinity, causalities, and spatiotemporal orders. Yet the artist is not concerned with a direct translation of scientific knowledge and theory into the artistic sphere. Her works do not aspire to be a vehicle for other disciplines by merely visualizing knowledge. Rather, Hassani creates universal and transferable analogies in her own formal language. Using her familiar repertoire of reduced lines, color, and material, she creates open-ended artworks that evoke far-reaching associations. Toulu Hassani’s works are quiet, poetic approaches to cosmic laws that, for all their supposed technical and mathematical constructedness, radiate an unfathomable sensuality. (…) Extract by Lisa Matheis – Toulu Hassani arbeitet mit dem Medium der Malerei. Auf der Suche nach einer allem zugrundeliegenden Ordnung wurden und werden zahlreiche beschreibende Darstellungen angefertigt und Modelle entwickelt, die sowohl das Sichtbare als auch das Unsichtbare abbilden und erklären möchten. Dieses Bedürfnis nach Verstehen und Greifbarmachen sowie die daraus resultierenden Theorien und schematischen Zeichnungen faszinieren Toulu Hassani. Es sind vornehmlich kosmische und astrophysische Referenzen, auf die sich Toulu Hassani in ihren neuen Arbeiten bezieht und die Fragen nach Unendlichkeit, Kausalitäten oder Ordnungen in Raum und Zeit aufwerfen. Doch geht es der Künstlerin nicht um eine direkte Übersetzung von wissenschaftlicher Erkenntnis und Theorie in die Sphäre der Kunst. Ihre Arbeiten möchten kein Vehikel anderer Disziplinen sein, indem Wissen lediglich visualisiert wird. Vielmehr erschafft Hassani in ihrer eigenen Formsprache universelle und übertragbare Analogien. Mittels des ihr vertrauten Repertoires aus reduzierten Linien, Farbe und Material entstehen offene Kunstwerke, die weitreichende Assoziationen evozieren. Toulu Hassanis Arbeiten sind stille, poetische Annäherungen an kosmische Gesetzmäßigkeiten, die in all ihrer vermeintlich technisch-mathematischen Konstruiertheit eine unergründliche Sinnlichkeit ausstrahlen. (…) Textfragment Lisa Matheis

Exhibitions

Kunsthalle Nürnberg, 04.06.- 26.08.2022 “Geordnete Verhältnisse” group show with Hanne Darboven, Peter Dreher, Erwin Hapke, Toulu Hasani, Alex Müller, Sophia Pompery

Kunsthalle Bremen, Bremen 29.08. – 01.11.2020 “Kunstpreis Böttcherstraße” group show

installation views Volker Crone

Deichtorhallen, Hamburg 2020 “Jetzt! Junge Malerei in Deutschland” group show

installation views Volker Crone

Kunstmuseum, Bonn 2019 “Jetzt!. Junge Malerei in Deutschland” group show Museum Wiesbaden, Wiebaden 2019 “Jetzt!. Junge Malerei in Deutschland” group show Kunstsammlungen Chemnitz, Chemnitz 2019 “Jetzt!. Junge Malerei in Deutschland” group show Bundeskunsthalle, Bonn 2018 “Deutschland ist keine Insel. Collection of contemporary Art of the federal state of Germany. Aquisitions between 2012 and 2018.” group show Rudolph-Scharpf-Galerie, Wilhelm-Hack-Museum, Ludwigshafen 2017 “Iteration”

Installation views

Sprengel Museum, Hannover 2016 “Minus Something”, Sprengel-Preis für Bildende Kunst

Installation views Volker Crone

Kunstverein, Hannover 2016 “Sooth The Swift”

installation views Volker Crone

 

CV

Toulu Hassani

* 1984 in Ahwaz, Iran lives and works in Hannover, DE 2011-2012 master of Art with Professor Walter Dahn 2005-2011 study of Fine Art, Academy for Fine Arts Braunschweig, with professor Hartmut Neumann, professor Thomas Rentmeister, professor Walter Dahn 2008-2009 study of Fine Art, Facultad de Bellas Artes, Universidad Valencia, ES 2023 Interim professor at the Academy of Fine Arts Munich, DE

 

Fellowships / Awards

2023 Blank Residency, PT 2022 August-Macke-Preis of Hochsauerlandkreis 2021/2022 Marianne-Defet-Malerei-Grant, Nürnberg, DE 2020 nomination for Fine Art Prize Böttcherstrasse 2020, Bremen, DE; Working Grant Stiftung Kunstfonds 2019 CCA Andratx, Art, Foundation Mallorca, working grant, ES 2017 Ars Viva, nomination 2016 Sprengel-Prize for Fine Art of the Lower Saxony and Lower Saxony Saving Banks Trust 2014 grant from the State Government of Lower Saxony and Lower Saxony Saving Banks Trust ISCP (international studio & curatorial program), New York City, USA 2013 Prize of the Kunstverein Hannover, studiogrant Villa Minimo 2012 One Year Grant of the State Government of Lower Saxony, Artist Residency Worpswede, DE

Solo Exhibitions (selection)

2024 Kunsthalle Emden, Emden, DE (forthcoming) 2023 And so on to Infinity, Sauerland Museum des Hochsauerlandkreisis, Arnsberg, DE 2022 drawn in we’ll spin, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, DE 2021 Interferenz, Galerie Schöttle, München, DE 2019 [xatt] Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, DE 2018 Circling the Evolute, Galerie Schöttle, München, DE 2017 Iteration Rudolf-Scharpf-Galerie, Wilhelm-Hack-Museum, Ludwigshafen, DE 2016 Minus Something, Sprengel-Preis für Bildende Kunst 2016, Sprengel Museum Hannover, DE common shift, Galerie Rüdiger Schöttle, München, DE Solopräsentation New Positions, Art Cologne, Köln, DE Determined By Possibility, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, DE Soothe The Swift, Preis des Kunstvereins-Atelierstipendium Villa Minimo, Kunstverein Hannover, DE 2015 before the night is gone, Städtische Galerie Delmenhorst, Delmenhorst, DE one of us must know, Kunstverein Grafschaft Bentheim (Katalog), DE

Group Exhibitions (selection)

2023 What If There‘s No End And No Beginning, Toulu Hassani ∙ Christof John Konnektor – Forum für Künste, Hannover, DE 2022 Kunsthalle Nürnberg, DE (upcoming) 2020 Kunstpreis Böttcherstrasse, Kunsthalle Bremen, DE; Jetzt!. Junge Malerei in Deutschland, Deichtorhallen, Hamburg, DE 2019 Matter Of Time, Sipgate Shows, Düsseldorf; DE Jetzt!. Junge Malerei in Deutschland, Kunstmuseum Bonn, DE; Jetzt!. Junge Malerei in Deutschland, Museum Wiesbaden, DE; Jetzt!. Junge Malerei in Deutschland, Kunstsammlungen Chemnitz, DE; Future 1, Jean-Claude Maier, Frankfurt, DE 2018 Deutschland ist keine Insel. Collection of contemporary Art of the federal state of DE. Aquisitions between 2012 and 2018 2016 Bundeskunsthalle, Bonn, DE 2017 Boiler Room, Basis e. V., Frankfurt am Rhein, DE Fake Reality, Flat 1 Wien, AU Die Reise nach Manzandaran, curated by  David Galloway, Beck und Eggeling, Düsseldof, DE; VG Grant 2017, Kestner Gesellschaft, Hannover, DE 2016 salondergegenwart, Hamburg, DE; New Positions, Art Cologne, Köln, DE; In Neuen Räumen, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf,DE 2015 Painting Show -Part One, Galerie Rüdiger Schöttle, München, DE; Anni Albers, Olaf Holzapfel, Lothar Götz, Toulu Hassani, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, DE 2014 Marquee Moon, Thierry Goldberg Gallery, New York, USA 2013 Vom Hier und Jetzt, 86. Herbstausstellung, Kunstverein Hannover, DE; monoton, mhh-kestnerschau, Hannover, DE 2012 Conditions Change, Hochschule für Bildende Künste Braunschweig, DE; Full House, Kunstgruppe, Köln, DE 2010 Jahresgaben, Kunstverein Braunschweig, DE; La Bonne Horse, Bonner Kunstverein, Bonn, DE 2009 La Bonne Horse, Städtische Galerie Delmenhorst, Delmenhorst, DE 2008 We Are Ugly But We Have The Music, Galerie Michael Janssen, Berlin, DE

Public and Privat Collections

collection of Udo and Anette Brandhorst, München; Lower Saxony Trust in the Sprengel Museum, Hannover; Collection of contemporary fine art of the federal republic Germany, Bonn; Sprengel Museum Hannover; Kunstmuseum Stuttgart; Kunsthalle Bremen; Kunstmuseum Bonn;

Publications

Whoever brought me here has to take me home, Toulu Hassani  2015 Herausgeber//Publisher: Niedersächsische Sparkassenstiftung and Lower Saxony in cooperation with the Kunstverein Grafschaft Bentheim and Städtische Galerie Delemenhorst Texte//texts: Gudrun Thiessen-Schneider, Dr. Annett Reckert, Maria Müller-Schareck Gestaltung//Layout: Kiriakoula Krematzouli and Melanie Rosenauer
Deutsch/Englisch volumes. 60 Seiten//pages 29 x 23,8 cm, gebunden//bounded

Iteration, Toulu Hassani 2017

Herausgeber//Publisher: René Zechlin, Wilhelm-Hack Museum Texte//texts: René Zechlin, Mitch Speed Gestaltung//Layout: ItYt, Hannnover in collaboration with Toulu Hassani
Deutsch/Englisch 63 Seiten//pages 27,1 x 20 cm, gebunden//bounded Revolver Publishing ISBN 978-3-95763-403-0

 

News

Griffelkunst Editionen spring 2022 Kunsthalle Nürnberg “Geordnete Verhältnisse” groupshow 04.06.-28.08.2022 Petra Rinck Galerie “Toulu Hassani” 02.09.-15.10.2022