Toulu Hassani, Untitled, 2020
60,7 x 48 cm, mechanical pencil, oil on canvas
Toulu Hassani, Untitled, 2017
67,5 x 53,1 x 2,8 cm epoxi resin, pigment
Toulu Hassani, Untitled, 2021
40 x 30 cm, mechanical pencil, oil on canvas
Toulu Hassani, Untitled, 2020
53 x 43 cm, mechanical pencil, oil on canvas
Toulu Hassani, Untitled (two parts), 2019
each 57 x 44 cm polymer plaster, pigment, aluminium
Toulu Hassani, Untitled, 2017/2018
55 x 43 cm epoxi resin, pigment
Toulu Hassani, Untitled, 2017
43 x 431 cm epoxi resin, pigment, aluminium powder
Toulu Hassani, Untitled, 2019
45,6 x 35,5 mechanical pencil, oil on canvas
Toulu Hassani, Universal Grid (four parts), 2019
each 38,5 x 30 cm
Toulu Hassani, Universal Grid (part 1), 2019
38,5 x 30 cm, coloured pencil on draft paper cast in epoxi resin with pigment, framed
Toulu Hassani, Universal Grid (part 2), 2019
38,5 x 30 cm, coloured pencil on draft paper cast in epoxi resin with pigment, framed
Toulu Hassani, Universal Grid (part 3), 2019
38,5 x 30 cm, coloured pencil on draft paper cast in epoxi resin with pigment, framed
Toulu Hassani, Universal Grid (part 4), 2019
38,5 x 30 cm, coloured pencil on draft paper cast in epoxi resin with pigment, framed

Toulu Hassani works with the medium of painting. In her search for an underlying order for everything, numerous descriptive representations and models that seek to depict and explain both the visible and the invisible have been and continue to be created and developed. Toulu Hassani is fascinated by this need to understand something and make it tangible, as well as the resulting theories and schematic drawings. Toulu Hassani primarily invokes cosmic and astrophysical references in her new works, raising questions about infinity, causalities, and spatiotemporal orders. Yet the artist is not concerned with a direct translation of scientific knowledge and theory into the artistic sphere. Her works do not aspire to be a vehicle for other disciplines by merely visualizing knowledge. Rather, Hassani creates universal and transferable analogies in her own formal language. Using her familiar repertoire of reduced lines, color, and material, she creates open-ended artworks that evoke far-reaching associations. Toulu Hassani’s works are quiet, poetic approaches to cosmic laws that, for all their supposed technical and mathematical constructedness, radiate an unfathomable sensuality.

(…) Extract by Lisa Matheis

Toulu Hassani arbeitet mit dem Medium der Malerei. Auf der Suche nach einer allem zugrundeliegenden Ordnung wurden und werden zahlreiche beschreibende Darstellungen angefertigt und Modelle entwickelt, die sowohl das Sichtbare als auch das Unsichtbare abbilden und erklären möchten. Dieses Bedürfnis nach Verstehen und Greifbarmachen sowie die daraus resultierenden Theorien und schematischen Zeichnungen faszinieren Toulu Hassani. Es sind vornehmlich kosmische und astrophysische Referenzen, auf die sich Toulu Hassani in ihren neuen Arbeiten bezieht und die Fragen nach Unendlichkeit, Kausalitäten oder Ordnungen in Raum und Zeit aufwerfen. Doch geht es der Künstlerin nicht um eine direkte Übersetzung von wissenschaftlicher Erkenntnis und Theorie in die Sphäre der Kunst. Ihre Arbeiten möchten kein Vehikel anderer Disziplinen sein, indem Wissen lediglich visualisiert wird. Vielmehr erschafft Hassani in ihrer eigenen Formsprache universelle und übertragbare Analogien. Mittels des ihr vertrauten Repertoires aus reduzierten Linien, Farbe und Material entstehen offene Kunstwerke, die weitreichende Assoziationen evozieren. Toulu Hassanis Arbeiten sind stille, poetische Annäherungen an kosmische Gesetzmäßigkeiten, die in all ihrer vermeintlich technisch-mathematischen Konstruiertheit eine unergründliche Sinnlichkeit ausstrahlen.

(…) Textfragment Lisa Matheis

Exhibitions

Selected exhibitions

 

Kunsthalle Bremen, Bremen
2020
“Kunstpreis Böttcherstraße”
group show

installation views Volker Crone

 

Deichtorhallen, Hamburg
2020
“Jetzt! Junge Malerei in Deutschland”
group show

installation views Volker Crone

Kunstmuseum, Bonn
2019
“Jetzt!. Junge Malerei in Deutschland”
group show

Museum Wiesbaden, Wiebaden
2019
“Jetzt!. Junge Malerei in Deutschland”
group show

Kunstsammlungen Chemnitz, Chemnitz
2019
“Jetzt!. Junge Malerei in Deutschland”
group show

Bundeskunsthalle, Bonn
2018
“Deutschland ist keine Insel. Collection of contemporary Art of the federal state of Germany. Aquisitions between 2012 and 2018.”
group show

Rudolph-Scharpf-Galerie, Wilhelm-Hack-Museum, Ludwigshafen
2017
“Iteration”

Installation views

Sprengel Museum, Hannover
2016
“Minus Something”, Sprengel-Preis für Bildende Kunst

Installation views Volker Crone

Kunstverein, Hannover
2016
“Sooth The Swift”

installation views Volker Crone

 

 

CV

Toulu Hassani

 

* 1984
in Ahwaz, Iran
lives and works in Hannover, Germany

2011-2012
master of Art with Professor Walter Dahn

2005-2011
study of Fine Art, Academy for Fine Arts Braunschweig, with professor Hartmut Neumann, professor Thomas Rentmeister, professor Walter Dahn

2008-2009
study of Fine Art, Facultad de Bellas Artes, Universidad Valencia, ES

Fellowships / Awards

2021/2022
Marianne-Defet-Malerei-Grant, Nürnberg, Germany

2020
nomination for Fine Art Prize Böttcherstrasse 2020, Bremen, Germany

2019
CCA Andratx, Art, Foundation Mallorca, working grant, Spain

2017
Ars Viva, nomination

2016
Sprengel-Prize for Fine Art of the Lower Saxony and Lower Saxony Saving Banks Trust

2014
grant from the State Government of Lower Saxony and Lower Saxony Saving Banks Trust ISCP (international studio & curatorial program), New York City, USA

2013
Prize of the Kunstverein Hannover, studiogrant Villa Minimo

2012
One Year Grant of the State Government of Lower Saxony, Artist Residency Worpswede, Germany

Solo Exhibitions (selection)

2022
Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany

2021
Interferenz, Galerie Schöttle, München, Germany

2019
[xatt] Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany

2018
Circling the Evolute, Galerie Schöttle, München, Germany

2017
Iteration Rudolf-Scharpf-Galerie, Wilhelm-Hack-Museum, Ludwigshafen, Germany

2016
Minus Something, Sprengel-Preis für Bildende Kunst 2016, Sprengel Museum Hannover, Germany
common shift, Galerie Rüdiger Schöttle, München, Germany
Solopräsentation New Positions, Art Cologne, Köln, Germany
Determined By Possibility, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany
Soothe The Swift, Preis des Kunstvereins-Atelierstipendium Villa Minimo, Kunstverein Hannover, Germany

2015
before the night is gone, Städtische Galerie Delmenhorst, Delmenhorst, Germany
one of us must know, Kunstverein Grafschaft Bentheim (Katalog), Germany

Group Exhibitions (selection)

2022
Kunsthalle Nürnberg, Germany (upcoming)

2020
Kunstpreis Böttcherstrasse, Kunsthalle Bremen, Germany
Jetzt!. Junge Malerei in Deutschland, Deichtorhallen, Hamburg, Germany

2019
Matter Of Time, Sipgate Shows, Düsseldorf, Germany
Jetzt!. Junge Malerei in Deutschland, Kunstmuseum Bonn, Germany
Jetzt!. Junge Malerei in Deutschland, Museum Wiesbaden, Germany
Jetzt!. Junge Malerei in Deutschland, Kunstsammlungen Chemnitz, Germany
Future 1, Jean-Claude Maier, Frankfurt, Germany

2018
Deutschland ist keine Insel. Collection of contemporary Art of the federal state of Germany. Aquisitions between 2012 and 2018

2016
Bundeskunsthalle, Bonn, Germany

2017
Boiler Room, Basis e. V., Frankfurt am Rhein, Germany
Fake Reality, Flat 1 Wien, Austria
Die Reise nach Manzandaran, curated by  David Galloway, Beck und Eggeling, Düsseldof, Germany
VG Grant 2017, Kestner Gesellschaft, Hannover, Germany

2016
salondergegenwart, Hamburg, Germany
New Positions, Art Cologne, Köln, Germany
In Neuen Räumen, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf,Germany

2015
Painting Show -Part One, Galerie Rüdiger Schöttle, München, Germany
Anni Albers, Olaf Holzapfel, Lothar Götz, Toulu Hassani, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany

2014
Marquee Moon, Thierry Goldberg Gallery, New York, USA

2013
Vom Hier und Jetzt, 86. Herbstausstellung, Kunstverein Hannover, Germany
monoton, mhh-kestnerschau, Hannover, Germany

2012
Conditions Change, Hochschule für Bildende Künste Braunschweig, Germany
Full House, Kunstgruppe, Köln, Germany

2010
Jahresgaben, Kunstverein Braunschweig, Germany
La Bonne Horse, Bonner Kunstverein, Bonn, Germany

2009
La Bonne Horse, Städtische Galerie Delmenhorst, Delmenhorst, Germany

2008
We Are Ugly But We Have The Music, Galerie Michael Janssen, Berlin, Germany

Public and Privat Collections

collection of Udo and Anette Brandhorst, München; Lower Saxony Trust in the Sprengel Museum, Hannover; Collection of contemporary fine art of the federal republic Germany, Bonn; Sprengel Museum Hannover, Kunstmuseum Stuttgart

Publications

Whoever brought me here has to take me home, Toulu Hassani  2015

Herausgeber//Publisher: Niedersächsische Sparkassenstiftung and Lower Saxony in cooperation with the Kunstverein Grafschaft Bentheim and Städtische Galerie Delemenhorst
Texte//texts: Gudrun Thiessen-Schneider, Dr. Annett Reckert, Maria Müller-Schareck
Gestaltung//Layout: Kiriakoula Krematzouli and Melanie Rosenauer

Deutsch/Englisch
volumes. 60 Seiten//pages
29 x 23,8 cm, gebunden//bounded

 

Iteration, Toulu Hassani 2017

Herausgeber//Publisher: René Zechlin, Wilhelm-Hack Museum
Texte//texts: René Zechlin, Mitch Speed
Gestaltung//Layout: ItYt, Hannnover in collaboration with Toulu Hassani

Deutsch/Englisch
63 Seiten//pages
27,1 x 20 cm, gebunden//bounded
Revolver Publishing

ISBN 978-3-95763-403-0

 

News

Griffelkunst
Editionen
spring 2022

Kunsthalle Nürnberg
“Geordnete Verhältnisse”
groupshow
04.06.-28.08.2022

Petra Rinck Galerie
“Toulu Hassani”
02.09.-15.10.2022