Johannes Bendzulla’s artistic work reflects the possibilities and contradictions of an increasingly digitalized image culture in a number of ways. He uses professionally produced stock images from online databases as well as amateur photographs as elements in his works. In his oeuvre, references to hyperreal shots from the commercial field of advertising photography and pure documentation without aesthetic pretensions are brought into harmony as different forms of virtual communication via images. The works all exhibit, in different forms, a strong physical presence that defines real space as the primary sphere of experience and connects it to the aesthetics of the hyperreal.
The charged relationship between virtuality and physical presence is a recurring motif in his artistic practice, as is the exploration of the contradictions between digital—and thus mathematical—abstraction and the literally incalculable “real” world that is increasingly being masked by it. As a result, amateurish renderings in which the laws of physics have been suspended by flawed imitation frequently appear in Bendzulla’s digital collages in combination with simulations of traditional artistic media such as paint and pencil. The mimetic calculation of traces of process-oriented work that are supposedly clearly tied to the material world, such as paint splatters and expressive drawings, transpose it into the hyperreal, while the representational renderings allude to an image culture that turns away from the subtle nuances of reality through its own coarseness.
Consequently, on an aesthetic level, a notion of perfection in the form of the imitation of an expressive artistic gesture, which calls into question its own authenticity and anchoring in the space-time structure of the material through its mathematical calculation, intersects with the carelessness of commercially produced images, which through their coarseness reveal digital image processes and through their own logic herald an emerging independent digital present.
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Johannes Bendzulla´s künstlerische Arbeit reflektiert auf vielfältige Weise die Möglichkeiten und Widersprüche einer zunehmend digitalisierten Bildkultur. Er verwendet sowohl professionell hergestellte Stockimages aus Online-Datenbanken als auch dilettantische Amateur-Fotografien als Elemente in seinen Arbeiten. Der Verweis auf die hyperrealen Aufnahmen aus dem kommerziellen Bereich der Werbefotografie und die Referenz der reinen Dokumentation ohne ästhetischen Anspruch werden als unterschiedliche Form der virtuellen Kommunikation über Bilder in seinem Werk kurzgeschlossen. Die Arbeiten weisen alle in unterschiedlicher Form eine starke physische Präsenz auf, welche den Realraum als primären Erfahrungsraum definiert und mit der Ästhetik des Hyperrealen verbindet.
Das Spannungsverhältnis zwischen Virtualität und physischer Präsenz ist ein wiederkehrendes Motiv seiner künstlerischen Praxis, ebenso wie die Auslotung der Widersprüche zwischen einer digitalen – und somit mathematischen – Abstraktion und einer wortwörtlich unberechenbaren „realen“ Welt, welche zunehmend von dieser überlagert wird. In Bendzulla´s digitalen Collagen tauchen daher häufig dilettantische Renderings, in denen die Gesetzte der Physik durch fehlerhafte Nachahmung außer Kraft getreten sind, in Kombination mit der Simulationen von klassischen künstlerischen Medien wie Farbe und Bleistift auf. Die mimetische Berechnung vermeintlich eindeutig an die materielle Welt gebundener Spuren des prozessorientierten Arbeitens wie Farbspritzer und expressive Zeichnung überführen diese ins Hyperreale, während die gegenständlichen Renderings eine sich durch ihre Grobheit von den feinen Nuancen der Realität abwendende Bildkultur referieren.
So überschneidet sich auf ästhetischer Ebene eine Vorstellung von Perfektion in Form der Nachahmung der künstlerisch-expressiven Geste, die durch ihre mathematische Berechnung die eigene Authentizität und die Verankerung im Zeit-Raum Gefüge des Materiellen in Frage stellt, mit der Nachlässigkeit kommerziell hergestellter Bilder, die durch ihre Grobheit digitale Bildprozesse offenlegen und durch ihre eigene Logik eine sich entwickelnde autarke digitale Gegenwart ankündigen.
Exhibitions
Selected exhibitions
Art Cologne, Cologne
“New Positions”
17.-21.11.2021
Kunstmuseum Wolfsburg, Wolfsburg, Germany
31.10.2020-05.04.2021
www.kunstmuseum.de
“In aller Munde, VonPieter Bruegel bis Cindy Sherman”
Zahnarztpraxis Julia Simon
08.03.-10.09.2021
www.zahnarztpraxis.de
“Intraoralium”
CV
Johannes Bendzulla
* 1984
in Saarbrücken, Germany
Lives and works in Düsseldorf, Germany
2005 -2012
Kunstakademie Düsseldorf with Martin Gostner and Christopher Williams
2012 – 2015
Postgraduate studies at the Academy of Media Arts Cologne
2015
Graduation with distinction (Meisterschüler Christopher Williams)
Fellowships/Awards
2019
Grant by Art Foundation North Rhine-Westphalia
2017
Förderpreis NRW für Medienkunst
2016
Grant by Art Foundation North Rhine-Westphalia
2015 – 2017
dHCS Studio Scholarship by the Kunstverein der Rheinlande und Westfalen, Düsseldorf
2015
Förderpreis für Bildende Kunst, Bundeswettbewerb „Kunststudent_innen stellen aus“
2012 – 2013
Kunstförderpreis Hogan Lovells, Düsseldorf
Projects
Member of the Commission for Art in Architecture and Public Spaces of the city of Düsseldorf.
Founding member of Zweck e.V..
Part of the curatorial project „Galerie BRD”
Publishing press reviews on contemporary art writing since 2012, et al for donnerstag-blog.de and for art-magazin.de from 2015 to 2017. From January 2019 until December 2020, it was hosted by hfbk-hamburg.de
Solo Exhibitions
2021
New Positions, Art Cologne, Germany
Intraoralium, Dental Office Julia Simon, Neuwied, Germany
2020
Brilon Realism, commissioned work for a yacht, Spain
2019
Schon wieder fühlen, Petra Rinck Gallery, Düsseldorf, Gemany
#SpontexMandala, Natalia Hug Gallery, Cologne, Gemany
2017
XXL | XXX, ~5, Cologne, Germany
2016
You’re Fired, Brennan & Griffin, New York City, USA
2015
I love my job, Parkhaus im Malkastenpark, Düsseldorf, Germany
Arctic Winter – VS – The Warmth Emitted By Your Computer Screen, Natalia Hug Gallery, Germany
Spring 2015: En Plein Air, Natalia Hug Gallery, Cologne, Germany
2014
All Information Is Subject To Change – Brennan & Griffin, New York City, USA
2013
Produktion / Rezeption – production / reception – Galerie Blanket Cologne, Gemany
2012
Die Welt, wie ich sie vorfand – OG2, Koelnischer Kunstverein, Cologne, Germany
{ } – Grafisches Kabinett Düsseldorf, Germany
CSA Space Vancouver – CSA Space Vancouver, Canada
2011
10 Abbildungen – SSZ-Süd, Cologne, Germany
Group Shows (Selection)
2021
take a deep deep breath #3, NKR, Düsseldorf, Germany
Die Grosse, Museum Kunstpalast, Düsseldorf, Germany
HAW, Heidelberg, Germany
The Light Is On, Galerie Petra Rinck, Düsseldorf, Germany
2020
Displacement, Galerie Petra Rinck, Düsseldorf, Germany
In aller Munde – Von Pieter Bruegel bis Cindy Sherman, Kunstmuseum Wolfburg, Germany
Night Train, Galerie Petra Rinck, Düsseldorf, Germany
Renania Libre | Más Espacio, Galeria Helga de Alvear, Madrid, Spain
2019
Polke und die Folgen | Recent Aquisitions by the Collection of the Kunstakademie Düsseldorf, Akademie-Galerie, Düsseldorf, Germany
Next Generations – Museum Morsbroich, Leverkusen, Germany
2018
72. Internationale Bergische Kunstausstellung, Kunstmuseum Solingen, Germany
2017
Galerie BRD – “I’m not here to make friends”, Harburger Kunstverein, Hamburg, Germany
All the right moves, Kienzle Foundation, Berlin, Germany
Performing Relationships, Kunstverein Leipzig, Leipzig, Germany
2016
Van Bommel Van Dam Prize – Museum Van Bommel Van Dam, Venlo, NL
Shiver Metimbers, Gallery Conradi, Hamburg, Germany
Vom Wert der Kunst als Wert der Arbeit, Weltkunstzimmer, Düsseldorf, Germany
RAIN ON LENS BOOM IN FRAME, Natalia Hug Gallery, Cologne, Germany
2015
Artists Against Aids – Bundeskunsthalle, Bonn
#1dad – XPO Gallery, Paris
Is This THIS That – Greene Exhibitions, Los Angeles, USA
Index – Kunsthaus Hamburg, Germany
Kunststudent_innen stellen aus – Bundeskunsthalle, Bonn, Germany
Wessen Subjekt bin ich? – Kunstverein für die Rheinlande und Westfalen, Düsseldorf, Germany
2014
No More Business As Usual – Ve.sch, Vienna, Austria
2013
Bendzulla+Lay+Wollgast – Natalia Hug Gallery, Cologne, Germany
Daisy Chain Nr.2 – Cologne, Germany
Sesant în alb – Spatiul de arta contemporana Ajurat, Bukarest, Romania
Kreativität abrüsten – Galerie BRD, Hamburg, Germany
Beyond The Compound – Galerie Jette Rudolph, Berlin, Germany
2012
Jahresgaben des Koelnischen Kunstvereins, Cologne, Germany
Statusangst – HfBK Hamburg, Germany
Reality of the Unbuilt – Abraham-Gebäude, Insel Hombroich, Neuss, Germany
New Talents Biennale Köln – Kunstgaleriebonn & Kunstraum Ampersand, Cologne, Germany
Vom Photo – Photomuseum Thessaloniki, Greece
2011
Single im Juni – Single-Club, Düsseldorf, Germany
Vom Photo – Bundeskunsthalle / Echoraum, Bonn, Germany
The Cats Are Allright – Boutique, Cologne, Germany
Die São Paulo Biennale – MAP Markus Ambach Projekte, Düsseldorf, Germany
Publications
Johannes Bendzulla
publisher: Kettler, Dortmund
texts: Dr. Lilian Haberer and a interview between Moritz Scheper and Johannes Bendzulla
layout: Johannes Bendzulla and ….
German/Englisch
volumes: 340 pages
30,5 x 23,3 cm, bounded, hardcover
ISBN: 978-3-86206-936-1
€ 30 + shipping
Buch und Edition 1
29,7 x 21 cm
Inkjetprint on Hahnemühle Photo Rag Paper
Edition 15 + 3 AP
€ 267,50
Buch und Edition 2
29,7 x 21 cm
Inkjetprint on Hahnemühle Photo Rag Paper
Edition 15 + 3 AP
€ 267,50
News
Catalogue Release, Düsseldorf
“Johannes Bendzulla”
catalogue monograph, pages 340
publishing house Kettler
February/March 2022