Johannes Bendzulla, Concerned Shapes 2, 2024
72 x 92 x 3 cm, Inkjet print framed
Johannes Bendzulla, Wallpaper, 2024
350 x 482, Photo wallpaper, framed inkjet print on top, Foto: Ivo Faber
Johannes Bendzulla, Wallpaper (Concerned Shapes), 2024
300 x 600 cm, Photo wallpaper, two inkjet prints
Johannes Bendzulla, Untitled (orange), 2024
103 x 73 x 3 cm, Inkjet print framed
Johannes Bendzulla, Untitled (arctic 2), 2024
140 x 90 x 3 cm, Inkjet print framed
Johannes Bendzulla, Domestic Self Portrait, 2024
47 x 62 cm, Inkjet print framed
Johannes Bendzulla, Untitled, 2019
Detail
Johannes Bendzulla, Untitled, 2019
140 x 90 c 3,5 cm, Inkjet print on paper on Alu Dibon, Ed. 3 similar editions
Johannes Bendzulla, Spontex_010, 2019
140 x 90 c 3,5 cm, Inkjet print on paper on Alu Dibon, Ed. 3 similar editions
Johannes Bendzulla, Untitled, 2021
81 x 61 x 3,5 cm, Inkjet print on paper on Alu Dibon, Ed. 5 similar editions
Johannes Bendzulla, Schädlinge, 2020
81 x 61 x 3,5 cm, Inkjet print on paper on Alu Dibon, Ed. 3 similar examples
Johannes Bendzulla, Untitled (Besuch bei Opa), 2021
81 x 61 x 3,5 cm, Inkjet print on paper on Alu Dibon, Ed. 5 similar examples
detail
detail
Johannes Bendzulla, Untitled, 2021
140 x 90 c 3,5 cm, Inkjet print on paper on Alu Dibon, Ed. 3 similar examples
Johannes Bendzulla, Untitled, 2021
140 x 90 c 3,5 cm, Inkjet print on paper on Alu Dibon, Ed. 3 similar examples
detail
detail
Johannes Bendzulla, Untitled, 2021
81 x 61 x 3,5 cm, Inkjet print on paper on Alu Dibon, Ed. 5 similar examples

Johannes Bendzulla’s artistic work reflects the possibilities and contradictions of an increasingly digitalized image culture in a number of ways. He uses professionally produced stock images from online databases as well as amateur photographs as elements in his works. In his oeuvre, references to hyperreal shots from the commercial field of advertising photography and pure documentation without aesthetic pretensions are brought into harmony as different forms of virtual communication via images. The works all exhibit, in different forms, a strong physical presence that defines real space as the primary sphere of experience and connects it to the aesthetics of the hyperreal. The charged relationship between virtuality and physical presence is a recurring motif in his artistic practice, as is the exploration of the contradictions between digital—and thus mathematical—abstraction and the literally incalculable “real” world that is increasingly being masked by it. As a result, amateurish renderings in which the laws of physics have been suspended by flawed imitation frequently appear in Bendzulla’s digital collages in combination with simulations of traditional artistic media such as paint and pencil. The mimetic calculation of traces of process-oriented work that are supposedly clearly tied to the material world, such as paint splatters and expressive drawings, transpose it into the hyperreal, while the representational renderings allude to an image culture that turns away from the subtle nuances of reality through its own coarseness. Consequently, on an aesthetic level, a notion of perfection in the form of the imitation of an expressive artistic gesture, which calls into question its own authenticity and anchoring in the space-time structure of the material through its mathematical calculation, intersects with the carelessness of commercially produced images, which through their coarseness reveal digital image processes and through their own logic herald an emerging independent digital present.

 

Deustche Fassung

Johannes Bendzulla´s künstlerische Arbeit reflektiert auf vielfältige Weise die Möglichkeiten und Widersprüche einer zunehmend digitalisierten Bildkultur. Er verwendet sowohl professionell hergestellte Stockimages aus Online-Datenbanken als auch dilettantische Amateur-Fotografien als Elemente in seinen Arbeiten. Der Verweis auf die hyperrealen Aufnahmen aus dem kommerziellen Bereich der Werbefotografie und die Referenz der reinen Dokumentation ohne ästhetischen Anspruch werden als unterschiedliche Form der virtuellen Kommunikation über Bilder in seinem Werk kurzgeschlossen. Die Arbeiten weisen alle in unterschiedlicher Form eine starke physische Präsenz auf, welche den Realraum als primären Erfahrungsraum definiert und mit der Ästhetik des Hyperrealen verbindet. Das Spannungsverhältnis zwischen Virtualität und physischer Präsenz ist ein wiederkehrendes Motiv seiner künstlerischen Praxis, ebenso wie die Auslotung der Widersprüche zwischen einer digitalen – und somit mathematischen – Abstraktion und einer wortwörtlich unberechenbaren „realen“ Welt, welche zunehmend von dieser überlagert wird. In Bendzulla´s digitalen Collagen tauchen daher häufig dilettantische Renderings, in denen die Gesetzte der Physik durch fehlerhafte Nachahmung außer Kraft getreten sind, in Kombination mit der Simulationen von klassischen künstlerischen Medien wie Farbe und Bleistift auf. Die mimetische Berechnung vermeintlich eindeutig an die materielle Welt gebundener Spuren des prozessorientierten Arbeitens wie Farbspritzer und expressive Zeichnung überführen diese ins Hyperreale, während die gegenständlichen Renderings eine sich durch ihre Grobheit von den feinen Nuancen der Realität abwendende Bildkultur referieren. So überschneidet sich auf ästhetischer Ebene eine Vorstellung von Perfektion in Form der Nachahmung der künstlerisch-expressiven Geste, die durch ihre mathematische Berechnung die eigene Authentizität und die Verankerung im Zeit-Raum Gefüge des Materiellen in Frage stellt, mit der Nachlässigkeit kommerziell hergestellter Bilder, die durch ihre Grobheit digitale Bildprozesse offenlegen und durch ihre eigene Logik eine sich entwickelnde autarke digitale Gegenwart ankündigen.

Exhibitions

“… and we live by the river”, Förderpreisträger*innen der Stadt Düsseldorf 22/23
Johannes Bendzulla, Mira Mann, Anys Reimann, Anne Schülke, Theresa Weber

Art Cologne, Cologne “New Positions” 17.-21.11.2021

Kunstmuseum Wolfsburg, Wolfsburg, DE 31.10.2020-05.04.2021 www.kunstmuseum.de “In aller Munde, VonPieter Bruegel bis Cindy Sherman”

Zahnarztpraxis Julia Simon 08.03.-10.09.2021 www.zahnarztpraxis.de “Intraoralium”

 

CV

Johannes Bendzulla

* 1984 in Saarbrücken, DE Lives and works in Düsseldorf, DE 2005 -2012 Kunstakademie Düsseldorf with Martin Gostner and Christopher Williams 2012 – 2015 Postgraduate studies at the Academy of Media Arts Cologne 2015 Graduation with distinction (Meisterschüler Christopher Williams)

Fellowships/Awards

2022 Award for Visual Art by the City of Düsseldorf 2019 Grant by Art Foundation North Rhine-Westphalia 2017 Förderpreis NRW für Medienkunst 2016 Grant by Art Foundation North Rhine-Westphalia 2015 – 2017 dHCS Studio Scholarship by the Kunstverein der Rheinlande und Westfalen, Düsseldorf, DE 2015 Förderpreis für Bildende Kunst, Bundeswettbewerb „Kunststudent_innen stellen aus“ 2012 – 2013 Kunstförderpreis Hogan Lovells, Düsseldorf, DE

Projects

Member of the Commission for Art in Architecture and Public Spaces of the city of Düsseldorf. Founding member of Zweck e.V.. Part of the curatorial project „Galerie BRD” Publishing press reviews on contemporary art writing since 2012, et al for donnerstag-blog.de and for art-magazin.de from 2015 to 2017. From January 2019 until December 2020, it was hosted by hfbk-hamburg.de

Solo Exhibitions

2023 White Cube White Teeth, Künstverein Malkasten, Düsseldorf, DE Drinnen gemütlich, draußen schön, Falko Alexander, Köln, DE 2022 White Cube White Teeth, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, DE 2021 New Positions, Art Cologne, DE Intraoralium, Dental Office Julia Simon, Neuwied, DE 2020 Brilon Realism, commissioned work for a yacht, ES 2019 Schon wieder fühlen, Petra Rinck Gallery, Düsseldorf, DE #SpontexMandala, Natalia Hug Gallery, Cologne, DE 2017 XXL | XXX, ~5, Cologne, DE 2016 You’re Fired, Brennan & Griffin, New York City, USA 2015 I love my job, Parkhaus im Malkastenpark, Düsseldorf, DE Arctic Winter – VS – The Warmth Emitted By Your Computer Screen, Natalia Hug Gallery, DE Spring 2015: En Plein Air, Natalia Hug Gallery, Cologne, DE 2014 All Information Is Subject To Change – Brennan & Griffin, New York City, USA 2013 Produktion / Rezeption – production / reception – Galerie Blanket Cologne, DE 2012 Die Welt, wie ich sie vorfand – OG2, Koelnischer Kunstverein, Cologne, DE { } – Grafisches Kabinett Düsseldorf, DE CSA Space Vancouver – CSA Space Vancouver, CA 2011 10 Abbildungen – SSZ-Süd, Cologne, DE

Group Shows (Selection)

2024 … and we live by the river, FörderpreisträgerInnen der Stadt Düsseldorf, KIT, Düsseldorf, DE; Leap of Faith: Transmediale Fotografie – Akademie der Wissenschaften und der Künste NRW, Düsseldorf, DE; From The Beginnig, Galerie Petra Rinck, Düsseldorf, DE 2023 20 Jahre dHCS-Stipendium, Kunstverein für die Rheinlande und Westfalen, Düsseldorf, DE echt jetzt, Kunst Museum Heidenheim, Heidenheim, DE 2022 Virtually Real, VAN HAM Auctions, Cologne, DE À Belles Dents, Bienvenue Art Fair, Paris, FR Better call Marc, Galeria Fran Reus, Palam de Mallorca, ES Nachtfoyer Spezial, Kunsthalle Düsseldorf, DE Neuerwerbungen der Sammlung des Bundes, Bundeskunsthalle Bonn, DE Düsseldorf photo +, Galerie Petra Rinck, Düsseldorf, DE 2021 take a deep deep breath #3, NKR, Düsseldorf, DE Die Grosse, Museum Kunstpalast, Düsseldorf, DE HAW, Heidelberg, DE The Light Is On, Galerie Petra Rinck, Düsseldorf, DE 2020 Displacement, Galerie Petra Rinck, Düsseldorf, DE In aller Munde – Von Pieter Bruegel bis Cindy Sherman, Kunstmuseum Wolfburg, DE Night Train, Galerie Petra Rinck, Düsseldorf, DE Renania Libre | Más Espacio, Galeria Helga de Alvear, Madrid, ES 2019 Polke und die Folgen | Recent Aquisitions by the Collection of the Kunstakademie Düsseldorf, Akademie-Galerie, Düsseldorf, DE Next Generations – Museum Morsbroich, Leverkusen, DE 2018 72. Internationale Bergische Kunstausstellung, Kunstmuseum Solingen, DE 2017 Galerie BRD – “I’m not here to make friends”, Harburger Kunstverein, Hamburg, DE All the right moves, Kienzle Foundation, Berlin, DE Performing Relationships, Kunstverein Leipzig, Leipzig, DE 2016 Van Bommel Van Dam Prize – Museum Van Bommel Van Dam, Venlo, NL Shiver Metimbers, Gallery Conradi, Hamburg, DE Vom Wert der Kunst als Wert der Arbeit, Weltkunstzimmer, Düsseldorf, DE RAIN ON LENS BOOM IN FRAME, Natalia Hug Gallery, Cologne, DE 2015 Artists Against Aids – Bundeskunsthalle, Bonn, DE #1dad – XPO Gallery, Paris Is This THIS That – Greene Exhibitions, Los Angeles, USA Index – Kunsthaus Hamburg, DE Kunststudent_innen stellen aus – Bundeskunsthalle, Bonn, DE Wessen Subjekt bin ich? – Kunstverein für die Rheinlande und Westfalen, Düsseldorf, DE 2014 No More Business As Usual – Ve.sch, Vienna, AU 2013 Bendzulla+Lay+Wollgast – Natalia Hug Gallery, Cologne, DE Daisy Chain Nr.2 – Cologne, DE Sesant în alb – Spatiul de arta contemporana Ajurat, Bukarest, Ro Kreativität abrüsten – Galerie BRD, Hamburg, DE Beyond The Compound – Galerie Jette Rudolph, Berlin, DE 2012 Jahresgaben des Koelnischen Kunstvereins, Cologne, DE Statusangst – HfBK Hamburg, DE Reality of the Unbuilt – Abraham-Gebäude, Insel Hombroich, Neuss, DE New Talents Biennale Köln – Kunstgaleriebonn & Kunstraum Ampersand, Cologne, DE Vom Photo – Photomuseum Thessaloniki, GR 2011 Single im Juni – Single-Club, Düsseldorf, DE Vom Photo – Bundeskunsthalle / Echoraum, Bonn, DE The Cats Are Allright – Boutique, Cologne, DE Die São Paulo Biennale – MAP Markus Ambach Projekte, Düsseldorf, DE

Publications

Johannes Bendzulla publisher: Kettler, Dortmund texts: Dr. Lilian Haberer and a interview between Moritz Scheper and Johannes Bendzulla layout: Johannes Bendzulla and …. German/Englisch volumes: 340 pages 30,5 x 23,3 cm, bounded, hardcover ISBN: 978-3-86206-936-1 € 30 + shipping