Jörn Stoya The Way We Fall, Recall, 2020
170 x 150 cm, pigment on nettle
Jörn Stoya, Lazy Reflector, In The Year 2525, 2021
100 x 80 cm, pigment on nettle
Jörn Stoya Broken English, Lost In Translation, 2019
120 x 100 cm, acrylic, pigment on nettle
Jörn Stoya The Way We Fall, After All, 2020
170 x 130 cm, pigment on nettle
Jörn Stoya, Lazy Reflector, Folklore, 2021
150 x 130 cm, pigment on nettle
Jörn Stoya Oh No Not Me, Rewind, 2017
150 x 120 cm, pigment on nettle
Jörn Stoya Get A Life!, 2021
170 x 150 cm, pigment on nettle
Jörn Stoya The Way We Fall, Halucinations, 2019
200 x 180 cm, pigment on nettle
Jörn Stoya Hotel Reunion 2020
100 x 80 cm, pigment on nettle
Jörn Stoya The Way We Fall, Echo Chamber (Rework), 2020
200 x 190 cm, pigment on nettle

Colour as the soul of painting, as a paradisiacal state, as the epitome of freedom and immateriality—all these attributions point to one thing above all: colour does not serve the rational mastery of the world. Colour perception is an unconscious grasp of the world, a dissolution of boundaries, a feeling of being overcome without words. Colour, in the sense of colouring, is a path to freedom, a gateway out of a finite and limited place into the infinity of colour space. In Stoya’s work, these attributions correspond to the special painting technique with which the artist has completely liberated colour from its ties to reality and which he uses as an independent means of expression: he lays the canvases on a table and rubs pigments into them by hand. The paintings emerge through the course of the working process, without any preliminary sketches, lines, or drawings. – Die Farbe als Seele der Malerei, als paradiesischer Zustand, als Inbegriff von Freiheit und Immaterialität – alle diese Zuschreibungen weisen vor allem auf eines hin: Farbe dient nicht zur rationalen Weltbewältigung. Farbwahrnehmung ist ein unbewusster Weltzugriff, eine Entgrenzung, eine nicht-sprachliche Überwältigung. Die Farbe im Sinne des Kolorit als Weg zur Freiheit, als Tor aus einem begrenzten konkreten Ort ins Unendliche des Farbraums. In Stoyas Werk entspricht diesen Zuschreibungen die spezielle Bildtechnik, mit der der Künstler die Farbe gänzlich aus der Gegenstandsbindung befreit hat und als eigenständigen Ausdrucksträger einsetzt: Die Bilder liegen auf einem Tisch, mit der Hand reibt er Pigmente in die Leinwand ein. Ohne vorherige Skizzen, ohne Linien oder Zeichnungen, entstehen die Bilder im Arbeitsprozess.    

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Exhibitions

Selected exhibitions  

Museum Morsbroich, Leverkusen 19.09.-14.11.2021 www.museum-morsbroich.de “Das Ensemble schreibt das Stück. 70 Jahre heute” group exhibition with: Joachim Bandau, Laurenz Berges, Michael Buthe, Alexander Calder, Elmgreen & Dragset, Mic Enneper, Lucio Fontana, Gotthard Graubner, Thomas Grünfeld, Katharina Grosse, Erwin Heerich, Jörn Stoya and others

 

Museum Morsbroich, Leverkusen 26.05.-01.09.2019 www.museum-morsbroich.de “Alles Farbe! Jörn Stoya und die Sammlung des Museum Morsbroich”

 

CV

JÖRN STOYA

  *1957 Lüneburg, Germany lives and works in Düsseldorf, Germany 1978 – 84 Fine arts at Kunstakademie Düsseldorf with Bernd Koberling, Tony Cragg, Nam June Paik and Gotthard Graubner 1982 diploma from Prof. Graubner 2006 – 08 interim professor for painting at Kunsthochschule Kassel  

Fellowships/Awards

travelling grant to Scotland New York – Grant, Ernst-Poensgen-Stiftung Kunstfonds 2011  

Solo Exhibitions (selection)

2022 Lazy Projector, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany 2020 Ne Me Quitte Pas, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany 2019 Alles Farbe! Jörn Stoya und die Sammlung des Museum Morsbroich, Museum Morsbroich, Leverkusen, Germany 2017 LO-FI, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany 2016 Like birds on a wire, sound installation, Düsseldorf (with Kurt Dahlke), Wehrhahnlinie, Düsseldorf, Germany Radioschatten (with Johann Röing), Galeri Ping Pong, Malmö, Sweden 2015 Raum für vollendete Tatschen (mit Pierre-Charles Flipo), Düsseldorf, Germany How soon is now? Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany 2013 Wo ist Norden von hier aus ? Pt. II: Black Beauty, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany 2012 Instrumentals, Kunstfonds, Bonn, Germany Wo ist Norden von hier aus?, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany 2011 Augenhintergrund, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany 2009 Meine Welt gehört mir nicht, Galerie Ruzicska///Weiss, Düsseldorf, Germany 2008 Auf deinen Wangen Staub, Kunstraum 21, Köln, Germany 2006 Ich küsse die leere Luft, Galerie Ruzicska///Weiss, Düsseldorf, Germany 2005 Immer nach Hause, Kunstraum 21, Köln, Germany Sehnsuchtsmelodie, Parkhaus, Düsseldorf, Germany Zwielicht (mit Sigune Sievi), Galerie Brünning, Düsseldorf,Germany  

GROUP EXHIBITIONS (selection)

2022 Happiness Is A State Of Mind, Kunsthalle, Düsseldorf, Germany 2021 Das Ensemble schreibt das Stück. 70 Jahre heute, Museum Morsbroich, Leverkusen, Germany 2020 Night Train, eine Reise, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany 2019 Marsha Cottrell, Lothar Götz, Jörn Stoya, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany 2018 SOUL, with Max Frintrop, Erwin Bohatsch, Sebastian Dacey, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany 2016 In neuen Räumen, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany 6aus 159, Oqubo Raum für Kunst, Berlin, Germany 2015 Mind the gap, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany 2014 Glitter, Kunstsalon im Fluc, Wien, Austria Propaganda für die Wirklichkeit, Museum Morsbroich, Leverkusen, Germany 2013 Flowery, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany 2011 Bergische Kunstausstellung, Solingen, Germany Cross Check, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany 2010 Nachtgang, Galerie Haus Schneider, Uschi Kolb, Karlsruhe, Germany 2009 Die Macht des Ornaments, Belvedere, Wien, Austria 2008 Regarding, Düsseldorf, Germany Shift, Galerie Ruzicska///Weiss, Düsseldorf, Germany 2007 The fit (a collaboration with Michael H. Shamberg`s Turtle Salon & nüans), Düsseldorf, Germany Odds & Ends, Galerie Ruzicska///Weiss, Düsseldorf, Germany 2005 Those who have double parked, Parkhaus, Düsseldorf, Germany

Publications

Stoya-Bildausschnitt Jörn Stoya 2020 Editor: Petra Rinck Galerie texts: Sabine B. Vogel Layout: Adeline Morlon
German/Englisch 19 pages 29,7 x 21 cm, Leporello published by: Verlag Kettler, Dortmund ISBN 978-3-86206-810-4

price: € 28 + shipping

News

Kunsthalle Düsseldorf “Happiness is a State of Mind” 26.03.-22.05.2022 group show Petra Rinck Galerie, Düsseldorf “Lazy Reflector” 02.04.-21.05.2022 Art Düsseldorf 07.-10.04.2022 with Jörn Stoya, Albrecht Schäfer, Line Lühne, Lotahr Götz