Jörn Stoya, Loss Curtains 2024
170 x 130 cm, acrylic, pigment on nettle
Jörn Stoya, Rewind Selecta (good life)2021/22
170 x 150 cm, pigment on nettle
Jörn Stoya, Candy2022
60 x 50 cm, acrylic, pigment on nettle
Jörn Stoya, Fieber II 2022
60 x 50 cm, acrylic, pigment on nettle
Jörn Stoya, Prison Painting (hotel bonne chance)2022
170 x 150 cm, pigment on nettle
Jörn Stoya, Prison Painting (69 love songs)2022
170 x 150 cm, pigment on nettle
Jörn Stoya, Rewind Selecta (stay around) 2022
120 x 100 cm, acrylic, pigment on nettle
Jörn Stoya, Fieber III 2022
50 x 42cm, acrylic, pigment on nettle
Jörn Stoya, Rewind Selecta (dear dead friends)2021/22
170 x 150 cm, pigment on nettle
Jörn Stoya, Rewind Selecta (mind the gap)2022
120 x 100 cm, pigment on nettle
Jörn Stoya, Rewind Selecta (pick a sound)2021/22
170 x 150 cm, pigment on nettle
Jörn Stoya, The Way We Fall, Halucinations, 2019
200 x 180 cm, pigment on nettle
Jörn Stoya, Broken English, Lost In Translation, 2019
120 x 100 cm, acrylic, pigment on nettle
Jörn Stoya, Oh No Not Me, Rewind, 2017
150 x 120 cm, pigment on nettle
Jörn Stoya The Way We Fall, Echo Chamber (Rework), 2020
200 x 190 cm, pigment on nettle

Colour as the soul of painting, as a paradisiacal state, as the epitome of freedom and immateriality—all these attributions point to one thing above all: colour does not serve the rational mastery of the world. Colour perception is an unconscious grasp of the world, a dissolution of boundaries, a feeling of being overcome without words. Colour, in the sense of colouring, is a path to freedom, a gateway out of a finite and limited place into the infinity of colour space. In Stoya’s work, these attributions correspond to the special painting technique with which the artist has completely liberated colour from its ties to reality and which he uses as an independent means of expression: he lays the canvases on a table and rubs pigments into them by hand. The paintings emerge through the course of the working process, without any preliminary sketches, lines, or drawings. – Die Farbe als Seele der Malerei, als paradiesischer Zustand, als Inbegriff von Freiheit und Immaterialität – alle diese Zuschreibungen weisen vor allem auf eines hin: Farbe dient nicht zur rationalen Weltbewältigung. Farbwahrnehmung ist ein unbewusster Weltzugriff, eine Entgrenzung, eine nicht-sprachliche Überwältigung. Die Farbe im Sinne des Kolorit als Weg zur Freiheit, als Tor aus einem begrenzten konkreten Ort ins Unendliche des Farbraums. In Stoyas Werk entspricht diesen Zuschreibungen die spezielle Bildtechnik, mit der der Künstler die Farbe gänzlich aus der Gegenstandsbindung befreit hat und als eigenständigen Ausdrucksträger einsetzt: Die Bilder liegen auf einem Tisch, mit der Hand reibt er Pigmente in die Leinwand ein. Ohne vorherige Skizzen, ohne Linien oder Zeichnungen, entstehen die Bilder im Arbeitsprozess.

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Exhibitions

Bar Lido, Malkasten Düsseldorf, July 2022 – January 2023 “Colour”

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Kunsthalle Düsseldorf, Düssseldorf 26.03. – 22.05.2022 “Happyness is a State of Mind”group show with Laura Aberham, Jan Albers, Vivian Greven, Erika Hock, Dietmar Lutz, André Niebur, Martin Pfeifle, Chris Reinecke, Hedda Schattanik & Roman Szczesny, Christoph Schellberg, Jörn Stoya, Tatjana Valsang

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exhibition view all images Katja Illner

 

Museum Morsbroich, Leverkusen 19.09.-14.11.2021 www.museum-morsbroich.de “Das Ensemble schreibt das Stück. 70 Jahre heute” group exhibition with: Joachim Bandau, Laurenz Berges, Michael Buthe, Alexander Calder, Elmgreen & Dragset, Mic Enneper, Lucio Fontana, Gotthard Graubner, Thomas Grünfeld, Katharina Grosse, Erwin Heerich, Jörn Stoya and others

Museum Morsbroich, Leverkusen 26.05.-01.09.2019 www.museum-morsbroich.de “Alles Farbe! Jörn Stoya und die Sammlung des Museum Morsbroich”

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CV

JÖRN STOYA

*1957 Lüneburg, Germany lives and works in Düsseldorf, DE 1978 – 84 Fine arts at Kunstakademie Düsseldorf with Bernd Koberling, Tony Cragg, Nam June Paik and Gotthard Graubner 1982 diploma from Prof. Graubner 2006 – 08 interim professor for painting at Kunsthochschule Kassel

Fellowships/Awards

travelling grant to Scotland New York – Grant, Ernst-Poensgen-Stiftung; working grant Kunstfonds 2011

Solo Exhibitions (selection)

2025 Breeze, with Rosiline Luduvico, Galerie Krobath, Vienna, AU 2023 Tears Are Not Enough, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, DE 2022 Colour, Bar Lido, Malkasten Verein Düsseldorf, DE Lazy Projector, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, DE 2020 Ne Me Quitte Pas, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, DE 2019 Alles Farbe! Jörn Stoya und die Sammlung des Museum Morsbroich, Museum Morsbroich, Leverkusen, DE 2017 LO-FI, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, DE 2016 Like birds on a wire, sound installation, Düsseldorf (with Kurt Dahlke), Wehrhahnlinie, Düsseldorf, DE Radioschatten (with Johann Röing), Galeri Ping Pong, Malmö, SE 2015 Raum für vollendete Tatschen (mit Pierre-Charles Flipo), Düsseldorf, DE How soon is now? Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, DE 2013 Wo ist Norden von hier aus ? Pt. II: Black Beauty, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, DE 2012 Instrumentals, Kunstfonds, Bonn, DE Wo ist Norden von hier aus?, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, DE 2011 Augenhintergrund, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, DE 2009 Meine Welt gehört mir nicht, Galerie Ruzicska///Weiss, Düsseldorf, DE 2008 Auf deinen Wangen Staub, Kunstraum 21, Köln, DE 2006 Ich küsse die leere Luft, Galerie Ruzicska///Weiss, Düsseldorf, DE 2005 Immer nach Hause, Kunstraum 21, Köln, DE Sehnsuchtsmelodie, Parkhaus, Düsseldorf, DE Zwielicht (mit Sigune Sievi), Galerie Brünning, Düsseldorf,DE

GROUP EXHIBITIONS (selection)

2022 Happiness Is A State Of Mind, Kunsthalle, Düsseldorf, DE 2021 Das Ensemble schreibt das Stück. 70 Jahre heute, Museum Morsbroich, Leverkusen, DE 2020 Night Train, eine Reise, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, DE 2019 Marsha Cottrell, Lothar Götz, Jörn Stoya, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, DE 2018 SOUL, with Max Frintrop, Erwin Bohatsch, Sebastian Dacey, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, DE 2016 In neuen Räumen, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, DE 6 aus 159, Oqubo Raum für Kunst, Berlin, DE 2015 Mind the gap, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, DE 2014 Glitter, Kunstsalon im Fluc, Wien, AU Propaganda für die Wirklichkeit, Museum Morsbroich, Leverkusen, DE 2013 Flowery, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, DE 2011 Bergische Kunstausstellung, Solingen, DE Cross Check, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, DE 2010 Nachtgang, Galerie Haus Schneider, Uschi Kolb, Karlsruhe, DE 2009 Die Macht des Ornaments, Belvedere, Wien, AU 2008 Regarding, Düsseldorf, DE Shift, Galerie Ruzicska///Weiss, Düsseldorf, DE 2007 The fit (a collaboration with Michael H. Shamberg`s Turtle Salon & nüans), Düsseldorf, DE Odds & Ends, Galerie Ruzicska///Weiss, Düsseldorf, DE 2005 Those who have double parked, Parkhaus, Düsseldorf, DE

PUBLIC COLLECTIONS

Museum Morsbroich, Leverkusen; Museum Kunstpalast, Düsseldorf; Artcollection NRW in Arthouse, Kornelimünster; Collection of contemporary fine art of the federal republic Germany, Bonn

; EON Collection, Essen

Publications

Stoya-Bildausschnitt Jörn Stoya 2020 Editor: Petra Rinck Galerie texts: Sabine B. Vogel Layout: Adeline Morlon
German/Englisch 19 pages 29,7 x 21 cm, Leporello published by: Verlag Kettler, Dortmund ISBN 978-3-86206-810-4

price: € 28 + shipping

News

Kunsthalle Düsseldorf “Happiness is a State of Mind” 26.03.-22.05.2022 group show Petra Rinck Galerie, Düsseldorf “Lazy Reflector” 02.04.-21.05.2022 Art Düsseldorf 07.-10.04.2022 with Jörn Stoya, Albrecht Schäfer, Line Lühne, Lothar Götz