Jugoslav Mitevski, exhibition view
Jugoslav Mitevski, Untitled, 2019
62 x 51 x 1cm, spraypaint on concrete
Jugoslav Mitevski, Detail
Jugoslav Mitevski, Untitled, 2019
62 x 51 x 1,4 cm, spraypaint on concrete
Jugoslav Mitevski, Untitled, 2020
62 x 51 x 1,4 cm, spraypaint on concrete
Jugoslav Mitevski, Untitled, 2019
52,5 x 14,5 x 1o cm, pigmented concrete, spraypaint on wood
Jugoslav Mitevski, Detail
Jugoslav Mitevski, Untitled, 2019
51 x 42 x 36 cm, iron oxid on concrete, extruded polystyrene spraypaint on wood
Jugoslav Mitevski, Untitled, 2020
62 x 51 x 1,4 cm, spraypaint on concrete
Jugoslav Mitevski, Untitled, 2019
97 x 9 x 7 cm, crayon on concrete,
Jugoslav Mitevski, Untitled, 2020
41 x 33 x 28 cm, aluminium on concrete
Jugoslav Mitevski, Untitled, 2020
41 x 33 x 28 cm, spraypaint on pigmented concrete,
Jugoslav Mitevski, Untitled, 2019
98 x 17,5 x 8,5 cm, concrete
Jugoslav Mitevski, exhibition view
Jugoslav Mitevski, Untitled, 2019
63 x 51 x 6 cm, aluminium on concrete

The majority of Jugoslav Mitevski’s objects and panels are characterized by the solid materiality of concrete, although steel, aluminum, and wood are also used.  At first glance, the reduced, somewhat ascetic visual language hardly reveals how complex, both conceptually and practically, the process of their creation is. Polystyrene packaging, this waste product of our civilization that is optimized for protection and weight-saving, assumes a central role. In his working process, the artist disassembles, augments and reassembles fragments of this packaging to produce concrete casts, which are then destroyed again, often only reaching their final form after a long period of reworking. His modus operandi of “destruction”—for Mitevski a synonym for manipulation, transformation, disorientation, the transmission of information and different or changing contexts—is an explicit and extremely important factor in his image-making. It is only this that makes it possible to look beneath the surface, to discover what structures would otherwise remain hidden inside. With this exposed before us, it is the artist’s analytical gaze, combining rationality and intuition, that leads the process of reassembling or stabilizing the elements, balancing the interplay of chance and design. In the final result, his deconstructivist distortions and reassemblages of forms and the authentically restrained chromatics of the material tones merge into puristic constructions in which the appearance of a robustly crafted rawness and a sensitive fractal score balance each other out. – Die Objekte und Platten Jugoslav Mitevskis sind in der Mehrzahl von der massiven Materialität Beton geprägt, wobei zusätzlich auch Stahl, Aluminium oder Holz verwendet werden.  Die reduzierte, teils asketische Bildsprache lässt im Rahmen einer ersten Wahrnehmung kaum erahnen, wie vielschichtig, sowohl konzeptionell als auch praktisch, der Prozess ihrer Erstellung vonstattengeht. Styroporverpackungen, diese zu Schutzzwecken und Gewichtseinsparung optimierten Teile unseres Zivilisationsmülls, nehmen in ihm eine zentrale Rolle ein. Im Arbeitsprozess zerlegt, ergänzt und setzt der Künstler Fragmente dieser Verpackungen neu zusammen, um anschließend Betongüsse herzustellen, die wieder zerstört werden um oft erst nach langer Zeit der Bearbeitung ihre endgültige Form zu erreichen. Erklärtermaßen ist der Handlungsmodus der ‚Zerstörung‘ – für Mitevski ein Synonym für Manipulation, Transformation, Irritation, das Weiterleiten von Informationen und unterschiedliche bzw. sich ändernde Kontexte – ein äußerst wichtiger Faktor seiner Bildfindung. Sie ermöglicht es erst, unter die Oberfläche zu schauen, das zu entdecken, was sonst in ihrem Innern an Strukturen verborgen bleibt. Das so Freigelegte vor Augen, ist es der analytische, Rationalität und Intuition verbindende Blick des Künstlers, der im Prozess der Wiederzusammenfügung bzw. Stabilisierung der Elemente, das Zusammenspiel von Zufall und Plan ausbalancierend, federführend ist. Im Endergebnis verschmelzen seine dekonstruktivistischen Brechungen und Neufügungen der Formen und die authentisch zurückhaltende Chromatik der Materialtöne zu puristischen Gebilden, in denen sich die Erscheinungsweisen eines handwerklich robusten Rohlings und einer sensitiven Partitur des Fraktalen die Waage hält.

Exhibitions

Selected exhibitions   Art Cologne, Köln 2017 “New Positions”

Arthotek, Köln 2015 “I Could Have Been A Girl”

CV

Jugoslav Mitevski

  *1978 in Germany lives and works in Berlin 2000 start studying architecture 2002 – 2008 Fine Arts at Academie of Fine Arts Braunschweig 2005 – 2006 Fine Arts at Birmingham City University, BIAD, Birmingham, Großbritannien 2009 Diploma (Meisterschüler with Frances Scholz)  

Felloships/Awards/Residencies

2022 CCA Andratx, Art, Foundation Mallorca, working grant 2018 project grant, Kunststiftung NRW 2014 ISCP (international studio & curatorial program), New York Auslandsstipendium des Landes NRW Projektförderung, Stadt Köln 2013 Stiftung Kunstfonds, Arbeitsstipendium, Bonn Kunststiftung NRW, Projektförderung, Düsseldorf 2012 Kunst am Bau, Siegburg 2011 Auslandsstipendium des Landes NRW 2010 Raimund Lehmkul Förderpreis, Köln 2009 Atelierstipendium des Kölnischen Kunstvereins Peter Voigt Stipendium nach Istanbul 2005 DAAD FM, Birmingham, Großbritannien  

Soloexhibitions (selection)

2023 ghost not ghost and blue, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, DE 2019 verstimmt, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, DE 2017 New Positions Art Cologne, Köln , DE 2015 Instructions to Dance, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, DE I Could Have Been A Girl, Artothek, Cologne, DE 2014 i can’t sing but i do, i can’t dance but i do, i can’t paint but i do, Ana Cristea Gallery, New York, USA 2013 Informanten (mit Esther Buttersack), Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, DE 2012 15:21 Polistar, Istanbul, TR Retrograd (with Esther Buttersack), Zero Fold, Köln, DE

 

Group Shows (selection)

2019 with Maxmimilian Arnold, Han Schuil, Toon Verhoef, Galerie Onrust, Amsterdam, NL 2018 SECONDARY FORENSIC DISTRESSED DESIRES with Lone Haugaard Madsen, Dominique Hurth, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, DE 2017 B. Roth, T. Eipeldauer, J. MItevski, M. Bauch, Galerie Krobath Wien, AU Theres Eipeldauer, Christoph John, Jugoslav Mitevski, Benjamin Roth, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, DE 2016 In Neuen Räumen, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, DE 2015 PAINT: SPECIFIC Jugoslav Mitevski, Paulo Monteiro, Jürgen Krause, Grieder Contemporary, Zürich, CH concrete (with Manor Grunewald), Geukens & De Vil, Knokke BE, my other car is a painting, (with Koen Delaere, Lisa Kränzler, Martin Mannig, Daniel Schubert, Renè Spitzer, Hiroki Tsukuda, Bas Van Den Hurk, Wendy White), Galerie Gebr. Lehmann, Dresden, DE 2014 High Wire (with Timotheé Huguet and Natalie Häusler), Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, DE on and on and on, Kunstgruppe Kunstverein, Köln, DE 2013 Jahresgaben 2013, Bonner Kunstverein, Bonn, DE 17/13, Kunstgruppe Kunstverein, Köln, DE Spricht Gott deine Sprache, Bunkerkirche, DE, Germany Flowery, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, DE 2012 How did the night get so strong, Ringstube, Mainz, DE Große Jahresgabenausstellung 2012, Kölnischer Kunstverein, Köln, DE Full House, Kunstgruppe Kunstverein, Köln, DE Shift, Zero Fold, Köln, DE 2011 Jahresgaben 2011, Kölnischer Kunstverein, Köln, DE Nomadische Unschärfen, Temporary Gallery, Köln, DE Collaborations, Halle Zehn, Köln, DE even my mum can make a book #2, Apartman Projesi, Istanbul, TR BS Visite, Rebenpark, Braunschweig, DE too much…, Kunstgruppe Kunstverein, Köln, DE Abwarten und Tee trinken, Vertretung des Landes Niedersachen beim Bund, Berlin, DE 2010 Rundblick 2010: Eine Ausstellung zur richtigen Zeit am richtigen Ort, Temporary Gallery, curated by Caroline Nathusius, Cologne, DE Leinen los! – 85. Herbstausstellung, Kunstverein Hannover, Hannover, DE ÜGYCUTIOWIRFAHKPNE, Manzara Pespectives, Istanbul, TR van Bommel van Dam Kunstpreis, Museum van Bommel van Dam, Venlo, NL Biennale Mulhouse 010, Parc des Expositions, Mulhouse, FR von mir aus, Kunstgruppe Kunstverein, Köln, DE 2009 Silence is appreciated bur rather overestimated, Manzara Perspectives, Istanbul, TR G:7 Someday.Some Morning.Sometime, Galerie Moeller, Bonn, DE Tiny Thunder, Kunstverein Aichach, DE Das letzte mal als ich in Germany war, Kunstklub Berlin, DE

 

Publications

2022 jugo not jugo, Deutsch/Englisch 144 Seiten, publisher StrzeleckiBooks, Köln, DE 2014 catalogue, editors Jugoslav Mitevski and Petra Rinck Galerie 2013 Ida Gerhardi Förderpreis, exhibition catalogue, editor Susanne Conzen 2012 Gedanken zur Kunst und Erholung, catalogue, editor Kristina Kramer and Künstlerhaus Schloss Balmoral 2011 Replacing Gravity, catalogue Abwarten und Tee trinken, exhibition catalogue, editor. Vertretung des Landes Niedersachsen beim Bund Nomadische Unschärfen, Ausstellungskatalog, Hrsg. HBK Braunschweig 2010 Rückblick 2010: Eine Ausstellung zur richtigen Zeit am richtigen Ort, exhibition catalogue, Editor Kirschenpflücker Leinen los!, exhibition catalogue, editor Kunstverein Hannover The Cabin, Artist book, editor Julia Filipuzzi, Jugoslav Mitevski, Ruth Weigand Van Bommel Van Dam Kunstpreis, exhibition catalogue, editor Van Bommel Van Dam Museum Mulhouse 010, exhibition catlaogue, editor city Mulhouse 2007 Daily Dross, exhibition catlaogue, editor Prof. Frances Scholz, HBK Braunschweig 2005 Es lebt – Sie werden sehen wie es eine Stadt durcheinander bringt, editor Prof. Frances Scholz, Viola Vahrson, HBK Braunschweig

Private and Public Collections

The Collection of contemporary fine art of the federal republic Germany, Bonn    

News

Katalog, monograph Spring 2022 “jugo not jugo” 148 pages text by Mitch Speed and Ludwig Seifart, german/english publisher Strzelecki Books