Albrecht Schäfer, Steine und Blätter #2, 2021
30,7 x 22 x 2 cm, oil on cardboard on wood, framed
Albrecht Schäfer, Steine und Blätter #3, 2021
30,7 x 22 x 2 cm, oil on cardboard on wood, framed
Albrecht Schäfer, Interieur 22, 2020
40 x 30 cm, oil on canvas
Albrecht Schäfer, Steine und Blätter #5, 2021
30,7 x 22 x 2 cm, oil on cardboard on wood, framed
Albrecht Schäfer, Steine und Blätter #1, 2021
30,7 x 22 x 2 cm, oil on cardboard on wood, framed
Albrecht Schäfer, Steine und Ast #1, 2021
30,7 x 22 x 2 cm, oil on cardboard on wood, framed
Albrecht Schäfer, Steine und Ast #5, 2021
30,7 x 22 x 2 cm, oil on cardboard on wood, framed
Albrecht Schäfer, Steine und Ast #2, 2021
30,7 x 22 x 2 cm, oil on cardboard on wood, framed
Albrecht Schäfer, Untitled, 2008
dimensions variable, 2 laths,
Albrecht Schäfer, Ausschnitt, 2017
size variabe, intervention in space
Albrecht Schäfer, Die Zeit, 2007
size variable, newspaper, glue
Albrecht Schäfer, Fenster, 2008
3size variable, paper
Albrecht Schäfer, Noguchi Split, 2008
245 x 327 cm, peeled lamp shade
Albrecht Schäfer, Was Vom Tag Übrig Bleibt (What remains of the day), 2015
size varibale, wood oil paint, cord
Albrecht Schäfer, Wohnzimmerlampe, 20071
48 x 28 cm, pigment print

Albrecht Schäfer’s oeuvre is characterized by a broad and nuanced spectrum of different possibilities of artistic expression. In the first twenty-five years of his work, three-dimensionality forms the primary criterion of his objects and installations, which he places in artificial architectural and public spaces. The use of materials familiar to everyday life—with a pronounced preference for wood—sets a conceptual tone, as does his continuing willingness to explore new, experimental avenues. In 2014/15 a fundamental turning point occurs. Painting comes to the fore, and with it the two-dimensionality of the panel painting. Still lifes and interior paintings emerge, whose most obvious characteristic is a reclaimed simplicity. Small formats, muted tones and sublime motifs are the creative modules of this simplicity—a simplicity that only holds true at first glance, however. His views of empty spaces in a state of demolition, his bare shrubs, shriveled leaves, and collections of stones arranged as models in stage-like settings, which he uses as templates for his oil paintings—a constant and empirical measure of their variable execution, which is owed to the painter’s different state of mind in each instance—develop a pull that leads beyond the simplicity of their appearance: the meticulous elaboration of a suggested spatiality, the silent yet eloquent witnesses to decay with reference to both the natural and the manufactured, and the density of atmosphere all point to moments of a philosophical self-positioning. – Albrecht Schäfers Werk zeichnet sich durch ein weites und differenziertes Spektrum an künstlerischen Ausdrucksmöglichkeiten aus. In den ersten 25 Jahren stand dreidimensionales Arbeiten im Mittelpunkt. Objekte und Installationen, meist für spezielle Räume/Situationen erstellt wurden in institutionellen und öffentlichen Räumen ausgestellt. Die Verwendung von im Alltag Vertrautem setzt ebenso einen konzeptionellen Akzent wie seine anhaltende Bereitschaft, immer wieder neue, experimentell zu erkundende Wege einzuschlagen. 2014/15 erfolgt dann eine grundlegende Zäsur. Malerei, mit ihr die Zweidimensionalität des Tafelbildes, tritt in den Vordergrund. Es entstehen Stillleben und Interieur-Malereien, deren offenkundigstes Kennzeichen eine wiedergewonnene Einfachheit ist. Kleine Formate, leise Farbtöne und sublime Motive sind die gestalterischen Module dieser Werke. Seine Ansichten von leeren Räumen, seine in Modellen bühnenbildnerisch inszenierten kahlen Sträucher, welken Blätter und aufgelesenen Steine, die er als Vorlage seiner Ölbilder nimmt – eine Konstante als empirischer Maßstab der variablen Ausführung, die sich einer jeweils andersgearteten Befindlichkeit des Malenden verdankt –, entwickeln einen Sog, der über die Schlichtheit des Erscheinungsbildes hinausführt: Die minutiöse Ausarbeitung einer suggerierten Räumlichkeit, die schweigsamen und doch beredten Zeugen von Zerfall im Hinblick auf natürlich Gewachsenes und vom Menschen Erbautes sowie die Dichte der Atmosphäre verweisen auf Momente philosophischer Selbstverortung, wie zum Beispiel auf eine essentielle Daseinsgröße menschlichen Lebens: auf die Zeit in ihrer prekärsten Erscheinungsform der Vergänglichkeit.

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Gefördert von

Exhibitions

Selected exhibitions  

Eduard-Munch-Haus, Warnemünde, Germany 01.06. – 21.07.2019 “zeitweise” Albrecht Schäfer and Hanna Hennenkemper www.edvard-munch-haus.de

Kunstverein Arnsberg, Germany 04.05.- 08. 07.2018 “Interieurs, Steine” www.kunstverein-arnsberg.de

Marta Herford, Germany 24.02.- 03. 06.2018 “Ausbruch der Fläche, Das Origami-Prinzip in der Kunst” www.marta-herford.de

 

CV

Albrecht Schäfer

  *1967 in Stuttgart lebt und arbeitet in Berlin 1988-91 Hochschule für Bildende Künste Braunschweig 1991-92 Chelsea College of Art and Design, London 1992-95 Akademie der Bildenden Künste München since 2010 Professur für Bildhauerei Kunsthochschule Berlin-Weissensee 2008 Gastdozent Freie Kunstakademie Mannheim 2007 Visiting artist Newcastle University, England 2006 Lehrauftrag California Institute of Arts, Los Angeles 2004/05 Lehrauftrag an der KW Berlin-Weissensee  

Fellowships/Awards/Residencies

2006 H. W. & J. Hector Kunstpreis für Bildhauerei der Kunsthalle Mannheim (1. Preis) Villa Aurora, Los Angeles, USA 2005 Stiftung Kunstfonds Bonn 2003 Konrad-Adenauer-Stiftung, Berlin 2002 Villa Concordia, Bamberg 2000 Arbeitsstipendium des Senates Berlin Kunststiftung Baden-Württemberg 1996 Bayerisches Nachwuchsförderstipendium 1991 Auslandsstipendium der Studienstiftung des Deutschen Volkes für London 1990-95 Studienstiftung des Deutschen Volkes    

Solo Exhibitions (selection)

2021 Im Augenblick habe ich Zeit, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany (upcoming) 2019 Fields of Emotional Habits, Priska Pasquer, Cologne, Germany Eduard-Munch-Haus, Warnemünde (with Hanna Hennenkemper), Germany 2018 Kunstverein Arnsberg, Germany Gallery Klaus Gerrit Friese, Berlin, Germany 2017 Farbvision, Berlin, Germany 2016 Dorothea und Rudolf Zwirner, Berlin, Germany Grieder Contemporary, Zürich, Switzerland 2012 Farbige Schatten, Goethe-Institut Dublin,IR 2011 At the Moment ,Galerie Kamm, Berlin, Germany 2010 Ocellus, Lichthaus Arnsberg, Germany Ein Tag, Museum Morsbroich Leverkusen, Germany Gaudel de Stampa (mit Katrin Sonntag), Paris, France 2008 Winds and Windings, KW Institute for Contemporary Art, Berlin, Germany 2007 Albrecht Schäfer, Galerie Kamm, Berlin, Germany Albrecht Schäfer, Neuer Aachener Kunstverein, Aachen, Germany H. W. & J. Hector Kunstpreis 2006, Kunsthalle Mannheim, Germany 2006 Frischzelle_04, Kunstmuseum Stuttgart, Germany 2005 Albrecht Schäfer, IPS international project space, Birmingham, UK Albrecht Schäfer, Galerie Kamm, Berlin, germany Albrecht Schäfer, Kunstforum Schwäbisch Hall, Germany 2003 Malevich Museum Biberach, artists space, New York, USA Großkugel, Galerie Kamm, Berlin, Germany 3 Städte (in Zusammenarbeit mit Sybil Kohl and Philipp Oswalt,) Kunsthalle Düsseldorf, Germany 2002 Verlassene Stadt (in cooperation with Sybil Kohl and Philipp Oswalt), Galerie Kamm, Berlin, Germany 2001 Berlin Alexanderplatz, Galerie Kamm, Berlin, Germany Kunstbank, Berlin (with Julia Ziegler), Germany Kunststiftung Baden-Würtemberg, Stuttgart (with Andrea Stahl), Germany 2000 studio (with Ben Carter), horten, Düsseldorf, Germany Doppel, (with Annette Kisling), S.S.K.Joanna Kamm, Berlin, Germany Plan/Spiel, Brait-Mali Museum Biberach, Germany 1998 DEKO, Ideenshop, Berlin, Germany hallojed, Kunstverein Wolfenbüttel, Germany florina, Galerie Koch und Kesslau, Berlin, Germany Centrum, kunstraummitte, Berlin, Germany  

Group Exhibitions

2020 Licht, (with Laurenz Berges and Bernhard Fuchs), Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany On Equal Terms II, Priska Pasquer, Cologne, Germany 2018 Ants and Elephants, Kunstverein Arnsberg, Germany Ausbruch aus der Fläche, Marta Herford, Germany 2017 Late Breakfast, Künstlerhaus Palais Thurn und Taxis Bregenz, Germany 10 x 5, Akademie der Konrad-Adenauer Stiftung, Berlin, Germany Kinder, Braith-Mali-Museum Biberach, Germany 2016 Kunst & Nachhaltiglkeit Vol. 6, die Mobiliar, Bern, Switzerland 2015 Checkpoint California, Deutsche Bank Kunsthalle Berlin (cur. by Hans-Jörg Clement) Vom Großen und Ganzen, Die Kieler Sammlung Haus N, Herbert Gerisch-Stift., Neumünster, Germany 2014 Schwarze Sauberei, Galerie Tête, Berlin cur. by Marion Andrieu and Lucile Bouvard, Germany Scheinwerfer II – Lichtkunst in Deutschland im 21. Jahrhundert, Kunstmuseum Celle, Germany Kunst Oberschwaben 20. Jahrhundert – 1970 – heute, Museum Villa Rot, Burgrieden – Rot, Germany blank page, in-situ Space for Contemporary Art Berlin, Germany Zuspiel, Galerie Valentien / Kunststiftung Baden Württemberg, Stuttgart, Germany 2013 alking Picture Blues, Kunstsaele Berlin, cur. by Clemens Krümmel, Germany After Nature, Sammlung Schürmann, Collectors House, Heerlen, Niederlande aus ernst wird spaß … das ironische in der kunst, Deutscher Künstlerbund, Berlin, Germany 2012 East, Kunstsaele Berlin, cur. by Wilhelm Schürmann, Germany From A to B (Juliette Blightman, Florian Auer, Be Andr, Albrecht Schäfer), CCA Andratx, Mallorca, Spain Beyond the Words, Gesellschaft für aktuelle Kunst, Bremen, Germany Architectonica 2, Hamburger Bahnhof, Berlin, Kur. Gabriele Knappstein, Germany Simultan, CEAAC Strasbourg, Kuratorin Bettina Klein, France Das Unerwartete erwarten, Künstlerhaus Bremen, cur. Stefanie Böttcher, Germany Wir sind alle Astronauten – Universum Richard Buckminster Fuller im Spiegel zeitgenössischer Kunst, Zeppelin Museum, Friedrichshafen, Germany 2011 The Sound of Downloading Makes Me Want To Upload – Sammlung Schürmann, Sprengel-Museum, Hannover, Germany The Silver Show – 25 Jahre NAK, Neuer Achener Kunstverein, Aachen, Germany abstract, Essays and Observations, Berlin, cur. by Mathew Burbidge & Sonja Ostermann, Germany Zwischen Räumen, Kunstverein Göttingen, Göttingen, Germany Wir sind alle Astronauten – Universum Richard Buckminster Fuller im Spiegel zeitgen. Kunst, Marta Herford, Herford, Germany 2010 Freedom of Choice, Jahresgaben, Kunstverein in Hamburg, Germany 15 Jahre Villa Aurora – Transatlantische Impulse 2005-2010’ cur. by S. van der Ley and M. Richter, Akademie der Künste, Berlin, Germany Abspann, Kunstverein Arnsberg, Arnsberg, Germany Ich Wicht, Kunstraum Potsdam, cur. byCathrine Nichols, Germany L´unico / the only one, Trieste Contemporanea, Triest, cur. by Julia Trolp, Italy FischGrätenMelkStand, cur. by John Bock, Temporäre Kunsthalle, Berlin, Germany Eight Plinths, Essays and Observations, Berlin, cur. Mathew Burbidge & Sonja Ostermann Jubiläumsausstellung, Palais für aktuelle Kunst, Glückstadt, Germany Wystawa’ Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie / Museum of Modern Art, Warsaw (cur. by Susanne Pfeffer), Poland Zeigen. Eine Adiotour durch Berlin von Karin Sander, Temporäre Kunsthalle Berlin, Germany EHF 2010, Akademie der Konrad-Adenauer-Stiftung, Berlin, Germany What’s new? – Zeitung und Kunst, 18m Galerie, Berlin, Germany Curtain Show, Eastside Projects, Birmingham (cur. Gavin Wade & Cline Condorelli), UK 2009 Jahresgaben, Time Machine, Kunstverein Arnsberg, Arnsberg, Germany Editionen # 3, Künstlerhaus Bremen, Bremen, Germany Auszeit, Kunstverein Arnsberg, Germany Time after Time, Galerie Kamm, Berlin, Germany Last & Lost, Bilder eines verschwindenen Europas, Kunstverein Leipzig, Leipzig, Germany 2008 Zweimal hat ihn niemand gesehen, Künstlerhaus Bremen, Bremen Sleeping Beauties, Realace, Berlin Zeitblick. Ankäufe der Sammlung Zeitgenössischer Kunst der Bundesrepublik Deutschland 1998-2008, Martin-Gropius-Bau, Berlin Fernbeziehung Stuttgart-Berlin, Kunststiftung Baden-Württemberg, Stuttgart Der Blinde Fleck, Neue Gesellschaft für Bildende Kunst, Berlin Wunderlust, Galerie Invaliden 1, Berlin …5 minutes later, KW Institute for contemporary art, Berlin group show, doggerfisher, Edinburgh Wunderlust: Berlin, Paul Kopeikin Gallery, Los Angeles 2007 what a great space you have …(LA)’, East and Peggy Phelps Gallery, Claremont The word in art, Mart, Rovereto Play, Galleri Erik Steen, Oslo Shrinking Cities, Akihabara UDX Building, Tokyo, Museum of Contemporary Art Detroit, Deutsches Architekturmuseum in Frankfurt, Museum am Ostwall, Dortmund 2006 with no trouble at all, Palais für aktuelle Kunst, Glückstadt what a great space you have …, Luxe Gallery, New York Anstoss Berlin – Kunst macht Welt, Haus am Waldsee, Berlin ideal city – invisible cities, Zamosc, Polen and Potsdam Problems on the way to the modern world, Galerie Kamm, Berlin objet à part, La Galerie, Centre d’art contemporain, Noisy-le-Sec post_modellismus, Bergen Kunsthall, Bergen Shrinking Cities’ Biennale di Venecia (Architektur), Kunstgalerie Ruse, Pratt Manhattan Gallery / Van Allen Institute, New York 2005 hotspots & Essl Award, Sammlung Essl, Klosterneuburg / Wien post_modellismus, Krinzinger Projekte, Galerie Krinzinger, Wien Galerie Kamm im Kunstverein Nürnberg Wahrhaftig – Fotografie zw. Realität und Konstruktion, Akademie der Diözese Rottenburg-Stuttgart Celebration,Halle für Kunst, Lüneburg Szenen – Positionen zeitgen. Fotografie, Kunststiftung Baden-Württemberg, Stuttgart Berlin Alexanderplatz-Urban Art Stories, Berlin Alexanderplatz, Berlin PSWAR, Public Space With A Roof, Amsterdam Shrinking Cities, Galerie für Zeitgenössische Kunst Leipzig, Guangzhou Triennial, Guangzhou, China 720° raum hopping, Galerie Nord, Berlin, (cur. Patrick Timm und Raimund Binder) 2004 kurzdavordanach, cur. by W. Schürmann, SK-Stiftung Kultur, Photograph. Sammlung, Köln 3. Triennale zeitgen. Kunst Oberschwaben cur. by B. Hausmann, Kloster Weingarten shrinking cities, KW-Institute for Contemporarty Art Berlin The built, the unbuildt, and the unbuildable’, cur. by H. Nielsen, Overgaden, Kopenhagen Ce qui reste, cur. by Bettina Klein, FRAC Rennes Take care, Sammlung Columbus, Kunsthaus Hamburg Berlinskaja Lazur,Moscow House of Photography, Moscow / Maison Européene de la Photographie, Paris 2003 Berlinskaja Lazur – Junge Fotokunst aus Berlin, Martin-Gropius-Bau, Berlin Korrekturen, Galerie Kamm, Berlin Peripherie und Zentrum, Landesvertretung Baden-Württemberg, Berlin Stipendiaten des EHF, Konrad-Adenauer-Stiftung Berlin para>sites, Badischer Kunstverein, Karlsruhe Andrew Mummery Gallery, London layered histories, cur. by Ulrike Kremeier, Staatsbank, Berlin Weltmodell, Galleri Thomassen, Göteborg, Schweden 2001 Time and Space in Megalopolis, cur. by E. Schmidt and K. Vöckler, Städtische Galerie, Prag Let’s get to work, cur. by Jonathan VanDyke and Gavin Wade, Susquehanna Art Museum Harrisburg, Pennsylvania Junge Kunst | Kunsthalle Göppingen Ortsbestimmung Berlin, Konrad-Adenauer-Stiftung, Berlin Let’s get to work, Rosenwald-Wolf Art Gallery, Philadelphia, USA 2. Triennale zeitgenössischer Kunst Oberschwaben’, Braith-Mali Museum, Biberach Surprise 2, cur. by Diana Baldon, ICA, Dunaújváros, Hungary 2000 Pao Galleries, Hongkong Arts Center, Hongkong, China BMA 2000, Kunstverein Aschaffenburg Mobile Porch, NKAT London Lebensraummodelle, Sammlung Columbus, Zußdorf Pflummi, BRIX Kunstraum, Berlin 1999 work is personal, Galerie Eigen+Art, Berlin picnics, Camden Art Center, London 6 Räume, loop -raum für aktuelle Kunst, Berlin nice to meet you, Kunstbunker Nürnberg 1998 foyer for you, Rampe 002, Schlegelstraße 26, Berlin 1997 0. Ausstellung der Jürgen-Ponto-Stiftung, Frankfurter Kunstverein sub, Umspannwerk Paul-Linke-Ufer, Berlin ,wysywig, Internationales Kunstzentrum Posznan, Polen 1996 set, Neue Galerie Dachau 1994 Nahverkehr, kur. Leni Hoffmann und Kathrin Böhm, Großweidenmühlstraße Nürnberg Projekte/Kunst am Bau 1996 Ökumenische Kirchenzentrum im Olympischen Dorf München, Deckengestaltung/ Lichtobjekt (mit Kathrin Böhm) 1997 86°, Hochschule für Bildende Künste Braunschweig, permanenter Eingriff in die Fassade 2004 Max-Planck-Institut für Biologische Kybernetik, Tübingen, Wandgestaltung 2009 Kronleuchter, Bundesbank Hauptverwaltung Berlin, Lichtinstallation An die Bewohner der Gensinger Straße, (mit Susanne von Kornatzki), Berlin-Lichtenberg, Fassadengestaltung von vier Plattenbauten 2013 Brache e.V., Räumliches Bildungszentrum Biberach/Riß, Platzgestaltung Öffentliche und Private Sammlungen Kunstmuseum Stuttgart; Bundesbank Berlin; Marta Herford;, Museum Biberach; Sammlung der Stadt Rottweil; Sammlung Zwirner; Sammlung Gabi und Wilhelm Schürmann; Kunstsammlung der Bundesrepublik Deutschland; Columbus Art Foundation, Ravensburg, Leipzig;

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Art Düsseldorf 07.-10-04.2022 with Albrecht Schäfer, Line Lühne, Jörn Stoya, Lothar Götz