Ralf Brög, Rize (3) 2021
46 x 39 x 1 cm, stainless steel, laquered
Ralf Brög, Rize (3) 2021
46 x 39 x 1 cm, stainless steel, laquered, wooden plinth 45 cm diameter
Ralf Brög, False Balance 2021
30 x 45 x 1 cm, stainless steel, laquered on wooden plinth 45 cm diameter
Ralf Brög, Rize (2) 2021
46 x 39 x 1 cm, stainless steel, laquered, wooden plinth 45 cm diameter
Ralf Brög, Melancholia Table 2019
52,6 x 32,5 x 50,3 cm, wood
Ralf Brög, Melancholia Table 2019
52,6 x 32,5 x 50,3 cm, wood
Ralf Brög, Melancholia Table 2019
52,6 x 32,5 x 50,3 cm, wood
Ralf Brög, JEL Dreamer 2019
114 x 92 cm, framed, C-print
Ralf Brög, JSC Ophelia 2018
29 x 36 cm, framed, C-print
Ralf Brög, Peano-curve 2021
36 x 29 cm, framed, pigment on sanding paper
Ralf Brög, Spirale 2021
36 x 29 cm, framed, pigment on sanding paper
Ralf Brög, Ei weiß (Egg wight) 2021
36 x 29 cm, framed, pigment on sanding paper
Ralf Brög, Hypo-Epizycloid (light red) 2021
36 x 29 cm, framed, pigment on sanding paper
Ralf Brög, JV_Milchmädchen (grey green) 2008
45,4 x 40,6 cm, silkscreen printing ink on canvas
Ralf Brög, EM_Matador (umbra) 2011
171 x 111,5 cm, archival pigment print on canvas
Ralf Brög, PV_Das Fest_V142 2013
96 x 142 cm, archival pigment print on canvas

‘Perception of ideas leads to new ideas’ is the twenty-first of thirty-five Sentences on Conceptual Art that the American artist Sol LeWitt wrote down in 1969 as key tenets for that trend in art, giving it its name in the process.[1] He regarded the concept and the idea as the most important aspects of a work of art; its execution was declared to be a subordinate mechanical activity.

In Conceptual Art, the aim is not the creative invention of pictorial realities in their own right; it is rather with the greatest possible objectivity and clarity of definition that the artist elaborates a finding, a statement on art itself or on identified changes in art.
In its manifestations this goes hand-in-hand with a dissolving of traditional art forms in that their object condition is whittled away. In other words, the work of art no longer subsists in a material, tangible form, but is described with the aid of texts, diagrams and photographs and only comes about through mental, associative processes in the viewer’s imagination.

That explains Sentences of LeWitt’s like ‘For each work of art that becomes physical there are many variations that do not’ (12) or ‘Since no form is intrinsically superior to another, the artist may use any form, from an expression of words (written or spoken) to physical reality, equally’ (15).

[1]
Cf. Sol Lewitt, http://www.ubu.com/papers/lewitt_sentences.html, last accessed 29 May 2016.

(…)  extraction of Christiane Leuchtenberg´s speach on the occasion of Ralf Brög “Isolationen Zeigräume Fugen” at Städtische Galerie im Park Viersen, 2016

„Perception of ideas leads to new ideas“ ist der 21. von 35 Sätzen zur Konzeptkunst, die der amerikanische Künstler Sol LeWitt im Jahr 1969 als grundlegende Leitsätze dieser Kunstrichtung formulierte und damit zum Namensgeber der Concept Art wurde.[1] Als die wichtigsten Aspekte eines Kunstwerks wurden von ihm das Konzept und die Idee angesehen; die Ausführung wurde zur untergeordneten mechanischen Tätigkeit erklärt.

In der Konzeptkunst wird nicht das kreative Erfinden eigener Bildwelten angestrebt; vielmehr trifft der Künstler möglichst objektiv und klar definiert eine Feststellung, eine Aussage – über die Kunst selbst oder über erkannte Veränderungen von Kunst.
In der Erscheinungsform geht damit eine Auflösung der traditionellen Kunstformen durch die Reduzierung des Objekthaften einher:  d.h. das Kunstwerk existiert nicht mehr in konkret fasslicher Form, sondern wird mit Hilfe von Texten, Diagrammen und Fotografien umschrieben und  entsteht erst durch gedanklich assoziative Prozesse in der Vorstellung des Betrachters.

So erklären sich auch Sätze von Sol LeWitt wie „Zu jedem Kunstwerk, das materiell geworden ist, gibt es zahlreiche Varianten, die es nicht geworden sind. (12)“ oder „Weil keine Form eigentlich besser ist als eine andere, darf ein Künstler jede Form gleichermaßen gebrauchen, vom geschriebenen oder gesprochenen wörtlichen Ausdruck bis hin zur materiellen Wirklichkeit.(15)“

[1]
Cf. Sol Lewitt, http://www.ubu.com/papers/lewitt_sentences.html, last accessed 29 May 2016.

(…)  Auszug Christiane Leuchtenberg zu Ralf Brög´s “Isolationen Zeigräume Fugen”,  Städtische Galerie im Park Viersen, 2016

 

Exhibitions

Selected exhibitions

 

Kunstverein, Aalen
“Zero RPM Records / Fuzzy Logics / XF Formats / Isolationen / Melancholien”
19.05.-30.07.2017

 

Galerie im Park, Viersen
“Isolationen Zeigräume Fugen”
20.03.-29.05.2016

 

Wehrhahnlinie, Heinrich-Heine-Allee, Düsseldorf
“3 Modellräume”
opening 2016

 

K20, Kunstsammlung Nordrhein- Westfalen, Düsseldorf
“Die Bildhauer, Kunstakademie, 1945-heute”
20.02.-28.07.2013

exhibition view, K20
exhibition view, K20
Doppler, K20
Doppler, K20

CV

Ralf Brög

* 1967
in Stuttgart, DE
Lives and works in Düsseldorf

1991-96
Staatliche Kunstakademie Düsseldorf, Germany with Prof. Anthony Cragg sculpture, Prof. Christian Megert, integration fine art and architecture, Prof. Gerhard Merz painting, Prof. Oswald Wiener, experimental aesthetics

AWARDS / FELLOWSHIPS / ACADEMIC APPOINTMENTS

2006/07
Scholarship Kunststiftung Nordrhein-Westfalen, Germany

since 2006

Part-time lecturer(0.2), School of Fine Art, Design, Media & Culture, University of
Sunderland, UK

2005-2007

Seminar leader, Academy of fine art, Stuttgart, Germany

2003-2006
Visiting Lecturer, School of Fine Art, Design, Media & Culture, University of Sunderland, UK

2001-2003
Scholarship Henry Moore Foundation, University of Sunderland, Sunderland, UK

1996-97
Goldsmiths College, University of London, DAAD-Stipendium, London, UK

SOLO EXHIBITIONS (selection)

2021
Kurven Eier Blasen, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany

2020
Klangerfinder, Klangerfinder, Stuttgart, Germany

2019

mouches volantes, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany

2018

alliance temporaire, mit Manfred Müller, Teloy-Mühle, Meerbusch, Germany2017
Zero RPM Records, Fuzzy Logics, XF Formate, Isolationen, Melancholien, KunstvereinAalen, Germany

2016
Record Play Repeat, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany
Städtische Galerie der Stadt Viersen, Germany

2014
XF Part4: Sirens & JB (Canonic), Drop City Newcastle, UK

2013
Isolationen und Zeigräume, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany
Anton Corbijn/Ralf Brög, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany

2012
space/socialspace, XF Format Part 2, Kuttner Siebert Galerie, special guest Eric Bainbridge & Astali/Pierce, Berlin, Germany

2011
Inside Out, Kunst Allianz Berlin, (Katalog), curated von Kuttner & Siebert Galerie, Berlin, Germany
Cross – Check, Petra Rinck Galerie, Düsselorf, GermanyMB 106” & MB 83”, computer animated, outdoor sculpture, Landwirtschaftsverlag, Münster, Germany (catalogue)
Fuzzy Logics, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany

2009
Music, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf,Germany
N.N.. Telic Arts Exchange, Los Angeles, USA

2007
EXH.EM.0907, SiteGalerie, Düsseldorf, Germany

2005
sauve qui peut, (la vie), Konsortium, Düsseldorf, Germany

2004
auditorium, adeline morlon art direction, Düsseldorf , Germany

2003
salon d’automobile, Reg Vardy Gallery, University of Sunderland, UK

GROUP EXHIBITIONS (selection)

2020
Night Train, Eine Reise, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany

2019
dark lantern, Kunst x Kunz, München, Germany
Mass, The Breeze, Newcastle upon Tyne, UK

2018
Malevolent Eldritch Shrieking Attercliffe, Sheffield, UK
alliance temporaire, Teloy-Mühle, Meerbusch

2017
Kontinuum und Schnitt – Die Düsseldorfer U-Bahn Wehrhahn-Linie –ein Gesamtkunstwerk, Galerie im Rathaus, Düsseldorf, DE
poetic mental activity, Cotonou, BEN
3D-Glitch, Galerija Filodrammatica, Rijeka, HR

2016
Plateau Vertikal, Galerie der Turm, Schwalmtal, Germany
3D-Glitch, Arts Centre Washington (Tyne and Wear)
Kontinuum und Schnitt, die Düsseldorfer – Wehrhahn-Linie – ein Gesamtkunstwerk
Aedes, Architecture Forum, Berlin, Germany
Julian Dashper and friends, PS project space, Amsterdam, Netherlands
In Neuen Räumen, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany
Group Show, Kunst@McKinsey & company, curated by Konrad Fischer Galerie & Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany
Dystotal, Ludwig Forum Aachen, Germany

2015
The Curevs of the Needle, Baltic39, London, UK
Continuous Material Part I, Durham Castle Museum, UK
Continuous Material Part II, Drop City, Newcastle, UK
To Go Too Far, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany

2014
Dystotal, Pori Art Museum, Pori, FN
Summer show Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany

2013
Workplace Gallery Gateshead, UK
Art Beats Brut, Kulturbahnhof Gerresheim, Germany
Bildhauerei an der Kunstakademie von 1945 – heute, Kunstsammlung Nordrhein Westfalen, Düsseldorf, Germany (catalogue)

2012
Solo Show, Reg Vardy Gallery, curated by Kate Liston, Sunderland, UK
An den Rändern der Kunst, MAP, curated by Markus Ambach, Düsseldorf, Germany

2011

Inside Out, Kunst Allianz Berlin, Germany (catalogue)
Cross – Check, Petra Rinck Galerie, Düsselorf, Germany

2010
Der Kern des Ganzen, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany

2009

Positionen 09, Seewerk, Moers, Germany
ART & DESIGN RESEARCH 09, Reg Vardy Gallery, University of Sunderland, UK

2008
The, The Suburban, Chicago, USA
Experimental Intro, Petra Rinck Galerie, Düsseldorf, Germany

2007
Soul, Wanderausstellung und Publikation, kuratiert von Rob Blackson

2006

Modulohr III, HfG Karlsruhe, Germany
international enquirer, Art Gene, Barrow in Furness, UK

2005
Glitch, STUK, Leeuven, Belgium
track22 damenklo, wildlife, Neuss, Germany

2004
Besides, popularity is a rather lumpy concept, no?, Kunsthalle Düsseldorf, Germany

2003

19 min 46 sec motion pictures,(Meine Freiheit), Raid Projects, Los Angeles, USA

2002
loco for rococo, The Nunnery, London, UK

2001

constructed colour, Sydney/Melbourne/Brisbane, AU
spatial interventions, CCNOA, Brussels, Belgium

2000

+eins, 4e, Düsseldorf, Germany
aroma, Konrad Fischer Galerie, Düsseldorf, Germany
SITE productions, SITE Ausstellungsraum, Düsseldorf, Germany

Projects

2016
Undergroundstation Heinrich-Heine-Allee, Wehrhahn Linie Düsseldorf, Germany

2014
Launch SITEMagazine 13, Nachtfoyer, Kunsthalle Düsseldorf, Germany

2008

Symposium Krabbesholm Højskole, in Skive, DK

2006

Eisberg, Farbgestaltung für Küche, Privatsammlung Köln, Germany

2003

redtoyellow, Farbgestaltung für Küche, Privatsammlung Köln, Germany

2002

beam me up, Scotty, Bushaltestelle in Nettetal, Germany

2001

les fleures plastiques, 7 Wandmalereien, Universiitätsklinikum zu Köln, Germany

1999

index, Bodenintarsie, Privatsammlung Viersen, Germany

1998

äh………………, Wandmalerei, Hallenbad Bergisch Gladbach Germany

since 1998
SITE Magazine and exhibitionplace, with 15 magazines and over 30 exhibitions

Publications

Werkschau, Ralf Brög  2017

publisher: Ralf Brög Studios & hausammeer production
texts: Christiane Leuchtenberg, Thomas Müller, Anja Schürmann
layout: Ralf Brög and Markus Goeddertz

German/Englisch
volumes: 176 pages
30,5 x 23,3 cm, gebunden//bounded
hardcover
published by: Kerber Verlag, Bielefeld/Berlin

ISBN 978-3-7356-0292-3
€ 44 + shipping

 

 

Isolationen artist book
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Isolationen artist book
Isolationen artist book
Isolationen artist book
Isolationen artist book
Isolationen artist book

Isolationen, Künstlerbuch 2020

publisher: Ralf Brög Studios & hausammeer production
texts: Magdalena Kröner, Gary Leedington
layout: Ralf Brög

German/Englisch
volume: 96 pages, 24 images
28,5 x 22 cm, bounded
silcreened cover, digital offsetprint on Gmund Color Matt paper

Edition 16 numbered and signed in 3 different colours each

€ 250+ shipping